- Menu BIP
- RADA MIEJSKA
- Protokoły z sesji
Protokół sesji - III sesja - 27 czerwca 2024
Informacje ogólne
Obrady III Sesji Rady Miejskiej w Białej otworzył Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Damian Tarnowski, który stwierdził, ze obecnych na sesji jest 12 radnych ( ustawowy skład Rady Miejskiej w Białej 15 radnych). Następnie powitał wszystkich zebranych na sesji: Burmistrza, pracowników urzędu, gości zaproszonych i sołtysów.
Listy obecności w załączeniu do protokołu.
Obrady rozpoczęto 2024-06-27 o godz. 09:07:22, a zakończono o godz. 13:39:29 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 12 członków:
- Józef Roden
- Gabriela Neugebauer
- Damian Tarnowski
- Damian Schinke
- Piotr Puchała
- Justyna Sulikowska
- Konrad Moszczeński
- Karolina Lubczyk-Szolc
- Waldemar Weiss
- Michał Wilde
- Danuta Pikul-Schulz
- Sabina Gorek
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum. - 09:07:00
2. Przedstawienie porządku obrad. - 09:08:00
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”;
7. Przedstawienie raportu o stanie gminy Biała za 2023 r.
8. Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r.
9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania.
10. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r.
a. rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu
b. rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Biała za 2023 r.
c. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r.
11. Udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.
a. zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.
b. zapoznanie się z uchwałą RIO w Opolu na temat opinii- wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.
c. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.
12. Informacja o działalności Spółki „Wodociągi i Kanalizacja „ w Białej za 2023
13. Podjęcie uchwał w sprawie:
a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.;
b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033;
c. przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała;
d. zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała.
14. Wolne wnioski.
15. Zakończenie obrad.
Nie wniesiono zmian do porządku obrad sesji.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. - 09:08:00
Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Sabina Gorek, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Michał Wilde, Konrad Moszczeński, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Schinke, Gabriela Neugebauer, Damian Tarnowski, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Józef Roden - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym. - 09:09:00
Burmistrz Białej przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym
5. Interpelacje i zapytania radnych. - 09:24:00
Zapytania zgłosili:
Radny Damian Tarnowski:
- jaką kwotę płaci spółka na wysypiskach śmieci za każdą frakcję oddanego odpadu?
- ile wynoszą poszczególne dodatkowe opłaty np. środowiskowe?
- proszę o wyszczególnienie kwot za każdą frakcję, która nadaje się do sprzedaży, np. pet , makulatura , szkło. Na jaki paragraf trafiają te zyski?
Radny Józef Roden:
- czy gmina przeprowadza przeglądy wyremontowanych obiektów tzn. Budynków mieszkalnych i mieszkań, budynków użyteczności publicznej itp. Przed zakończeniem gwarancji w celu ujawnienia ewentualnych usterek i nieprawidłowości a następnie usunięcia ich przez wykonawcę w ramach gwarancji?
Tego typu działania powinny uchronić gminę przed niepotrzebnymi kosztami. A czy tak faktycznie jest?
6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; - 09:27:00
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; (09:27) przedstawiła Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych Aleksandra Sokołowska. Poinformowała, że Gmina Biała, wraz z Województwem Opolskiem, jest organizatorem przedsięwzięcia jakim są Dożynki Wojewódzkie w roku 2024, które odbędą się 8 września w Białej. Celem prawidłowej organizacji, a następnie rozliczenia niezbędne jest określenie podziału obowiązków i odpowiedzialności za realizację poszczególnych zadań. Uchwałą nr II/19/2024 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 28 maja 2024 r. powierzono gminie obowiązki i czynności, wymienione w § 1 niniejszej uchwały.
Zgodnie z art. 18 ust.2 pkt.11 ustawy o samorządzie gminnym, Rada Miejska podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia realizacji zadań, realizowanych wraz z innymi samorządami na podstawie porozumień. Na podstawie niniejszej uchwały zawarte zostanie porozumienie z Samorządem Województwa Opolskiego, określające dokładny sposób realizacja a następnie rozliczenia organizacji dożynek wojewódzkich.
Komisje na wspólnym posiedzeniu pozytywnie zaakceptowały powyższy projekt uchwały.
W dyskusji głos zabrali: radny Damian Schinke i Dyrektor Gminnego Centrum Kultury Patryk Bania.
Wiceprzewodniczący Rady Poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.23.2024 w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „Dożynki Wojewódzkie 2024”
Podjęcie uchwały nr III.23.2024 w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; - 09:31:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Michał Wilde, Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Sabina Gorek, Damian Tarnowski, Józef Roden, Justyna Sulikowska - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
7. Przedstawienie raportu o stanie gminy Biała za 2023 r. - 09:32:00
Raport o stanie gminy Biała przedstawiła Sekretarz Gminy Grażyna Biały. Poinformowała, że zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organ wykonawczy gminy, co roku do 31 maja przedstawia radzie Raport o stanie gminy. Dokument ten obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim i musi zawierać w szczególności: realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady.
Raport o stanie Gminy Biała za rok 2023 został sporządzony, przekazany w dniu 30 maja 2024 r. Przewodniczącej Rady a następnie wszystkim radnym. Ponadto został opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Białej.
Sporządzony raport obejmuje obligatoryjne elementy o których mowa wyżej. Ponadto w raporcie ujęto sprawozdania, informacje oraz dane z istotnych obszarów działania Burmistrza a tym samym aparatu pomocniczego Burmistrza jakim jest Urząd Miejski oraz zadania gminy zrealizowane przez jednostki organizacyjne Gminy Biała oraz spółkę gminną.
Zgodnie z zapisem art. 28aa ust. 4 rada rozpatruje raport na sesji na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem przeprowadza się debatę. W debacie nad raportem oprócz radnych głos mogą zabierać mieszkańcy gminy.
Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami w gminie do 20 tys. mieszkańców – co najmniej 20 osób. Zgłoszenie takie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana sesja podczas której ma być przedstawiony raport.
Po przeprowadzeniu debaty rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia wotum zaufania burmistrzowi.
8. Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r. - 09:55:00
Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r.
Do udziału w debacie nad raportem nie wpłynęło żadne zgłoszenie.
W debacie głos zabrali radni: Damian Tarnowski, Gabriela Neugebauer, Sabina Gorek, Damian Schinke, Józef RodenPiotr Puchała, Waldemar Weiss Karolina Lubczyk -Szolc, Danuta Pikul -Schulz, Damian Schinke, Burmistrz Białej, Skarbnik Gminy, Aleksandra Sokołowska, Anna Rogosz.
Szczegóły dyskusji stanowią nagranie sesji.
9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania. - 10:49:00
Zapytań nie zgłoszono.
Komisje na wspólnym posiedzeniu pozytywnie zaakceptowały powyższy projekt uchwały.
Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.24.2024 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania.
Podjęcie uchwały nr III.24.2024 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania. - 10:50:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Damian Schinke, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Konrad Moszczeński, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Sabina Gorek, Gabriela Neugebauer, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Tarnowski, Józef Roden - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
10. Zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:14:00
a. rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu - 11:14:00
Sprawozdanie Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu bardzo szeroko omówiła i przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Została przedstawiona opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. – uchwała nr S/21/2024 z dnia 11 kwietnia br.
Wiceprzewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy ktoś chce zabrać głos w/w/ temacie.
Radni do przedstawionego sprawozdania z wykonania budżetu nie wnieśli uwag.
Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się o przedstawienie stanowiska komisji rady. Przewodnicząca Komisji Gospodarczej Gabriela Neugebauer, która przewodniczyła wspólnemu posiedzeniu Stałych Komisji Rady Miejskiej w Białej przedstawił pozytywne stanowiska dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu gminy Biała za 2023 r.
b. rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Biała za 2023 r. - 11:46:00
Sprawozdanie finansowe Gminy Biała za 2023 r. omówiła i przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Komisje Stałe Rady Miejskiej w Białej na wspólnym posiedzeniu po wyjaśnieniach i dyskusji przyjęły sprawozdanie finansowe Gminy Biała za 2023 r.
Wiceprzewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy ktoś chce zabrać głos w/w/ temacie.
Radni do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli uwag.
c. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:48:00
Zgodnie z art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych rada rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym. Uchwała ta z formalno-prawnego punktu musi zostać podjęta przed uchwałą w przedmiocie absolutorium.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały nr III.25.2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. i poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Podjęcie uchwały nr III.25.2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:48:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Sabina Gorek, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Gabriela Neugebauer, Karolina Lubczyk-Szolc, Konrad Moszczeński, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Damian Schinke, Józef Roden, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
11. Udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 11:49:00
a. zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 11:49:00
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił treść uchwały Nr 2/2024 podjętą przez Komisję Rewizyjną w dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej z wykonania budżetu gminy za 2023 r. wraz z uzasadnieniem. Uchwała ta pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2023 rok. Jednocześnie uchwałą tą Komisja Rewizyjna wystąpiła z wnioskiem do Rady Miejskiej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 rok.
b. zapoznanie się z uchwałą RIO w Opolu na temat opinii- wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:00:00
Sekretarz Gminy Grażyna Biały przedstawiła uchwałę Nr A/75/2024 z dnia 14 czerwca 2024 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu pozytywnie opiniująca wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 rok. Uchwała ta stanowi załącznik do protokołu.
c. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:03:00
Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały Nr III.25.2024 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.
Podjęcie uchwały nr III.26.2024 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:04:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Sabina Gorek, Michał Wilde, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Konrad Moszczeński, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Józef Roden, Damian Schinke, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
12. Informacja o działalności Spółki „Wodociągi i Kanalizacja „ w Białej za 2023 - 12:07:00
Informację o działalności Spółki "Wodociągi i Kanalizacja" w Białej za 2023 (12:07) przedstawił Prezes Spółki Wodociągi i Kanalizacja w Białej Mirosław Libront.
W dyskusji głos zabrali radni: Józef Rden, Justyna Sulikowska, Waldemar Weiss oraz Prezes Spółki Wodociągi i Kanalizacja w Białej Mirosław Libront.
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.
13. Podjęcie uchwał w sprawie: - 12:34:00
a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; - 12:34:00
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; (12:34) przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Stanowisko komisji nie było przedstawiane, gdyż nie było przeprowadzone głosowanie nad w/w projektem uchwały na posiedzeniu komisji.
W dyskusji głos zabrali: radny Damian Tarnowski, Aleksandra Sokołowska
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.
Wniosek Klubu Radnych Śląscy Samorządowcy Gminy Biała – Po zakończeniu zadania „Przyłącze energo- elektrycznego dla PSZOK Radostynia” prosimy o przekazanie rozliczenia tegoż zadania.
Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.27.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.
Podjęcie uchwały nr III.27.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; - 12:54:00
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Damian Tarnowski, Józef Roden, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz - WSTRZYMUJE SIĘ (1):
Justyna Sulikowska - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033; - 12:54:00
Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033 przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk. Poinformowała, że dokonuje się zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Biała na lata 2024-2033 w związku z wprowadzonymi zmianami budżetu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.
Zmiany dotyczyły zarówno roku 2024 r., jak i roku 2025 i 2026. Zmiany danych w tych latach związane były z wprowadzeniem zadań do wykazu przedsięwzięć WPF Gminy Biała na lata 2024-2033.
W załączniku nr 2 - Wykaz przedsięwzięć dokonano następujących zmian:
Wprowadzono pozycję 1.1.1.6.
"Nie-Sami-Dzielni-rozwój usług społecznych oraz wspierających osoby niepełnosprawne" - zadanie DOOR to DOOR, po korekcie budżetu zadania zwiększono środki na realizację projektu tj. zatrudnienie kierowcy. Zadanie realizowane będzie w latach 2024-2025 w całości ze środków UE.
Wprowadzono pozycję 1.1.2.7.
"Plan ogólny Gminy Biała" - zgodnie z wnioskiem Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych - zadanie, które w całości planowane było na 2024 r. rozłożone zostało na lata 2024-2026. Zgodnie z informacją z Resortu Rozwoju, gmina będzie mogła złożyć o sfinansowanie zadania ze środków KPO. Dochody te ujęto do budżetu roku 2026.
Stanowisko komisji nie było przedstawiane, gdyż nie było przeprowadzone głosowanie nad w/w projektem uchwały na posiedzeniu komisji.
Zapytań nie zgłoszono.
Podjęcie uchwały nr III.28.2024 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033; - 12:56:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Michał Wilde, Damian Schinke, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Sabina Gorek, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Konrad Moszczeński, Justyna Sulikowska, Damian Tarnowski, Józef Roden - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
c. przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała; - 12:57:00
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała przedstawiła Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych Aleksandra Sokołowska. Poinformowała, że w związku ze zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym 1 stycznia 2026r. traci moc studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Biała, a w jego miejsce ustawa wprowadza nowy akt planowania przestrzennego w postaci planu ogólnego gminy.
Plan ogólny będzie stanowił akt prawa miejscowego, na podstawie, którego będą sporządzane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i wydawane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Zgodnie z ustawą w planie ogólnym określone będą strefy planistyczne oraz gminne standardy urbanistyczne, dodatkowo określić można obszary uzupełnienia zabudowy oraz obszary zabudowy śródmiejskiej.
Przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego rozpoczyna procedurę planistyczną zgodną z art. 13i ustawy.
W dyskusji głos zabrał Józef Roden.
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.
Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.29.2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała;
Podjęcie uchwały nr III.29.2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała; - 12:59:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Michał Wilde, Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Piotr Puchała, Damian Schinke, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Gabriela Neugebauer, Justyna Sulikowska, Danuta Pikul-Schulz, Józef Roden, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
d. zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała. - 13:00:00
Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała przedstawiła Inspektor ds. oświaty i spraw socjalnych Jadwiga Małota. Poinformowała, że projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała, powstał w wyniku pojawienia się zapotrzebowania na tego rodzaju stypendium w naszej gminie. Projekt określa zasady przyznawania stypendium, które ma charakter motywacyjny, a jego celem jest wsparcie i nagradzanie szczególnie uzdolnionych studentów oraz zachęcenie pozostałych studentów do większego zaangażowania w realizację swoich pasji.
Powyższa Uchwała wpisuje się w program stypendialny, który funkcjonuje w Gminie Biała, a skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych – jej podjęcie pozwoli na rozszerzenie oferty stypendialnej o studentów uczelni wyższych zamieszkałych na terenie Gminy Biała.
Podjęcie uchwały nr III.30.2024 w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała. - 13:01:00
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Michał Wilde, Józef Roden, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (3):
Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja
14. Wolne wnioski. - 13:10:00
Wnioski zgłosili:
Radny Damian Tarnowski złożył wnioski następującej treści:
-
wnioskował o zakup krzewów ozdobnych do nasadzenia na terenie gminnym wokół altany , która powstała ze środków funduszu sołeckiego na działce 235 w Kolnowicach. W ramach środków z Marszałkowskiej Inicjatywy Lokalnej sołectwo wykonało utwardzenie terenu oraz chodnika poprzez wyłożenie kostki brukowej. Sołectwo chce zakupić i zasadzić około 30 krzewów ozdobnych na kwotę około 600 zł.
-
wnioskuję o dokończenie remontu drogi gminnej nr działki 490 w sołectwie Kolnowice, Droga w części została wyremontowana z funduszu sołeckiego 31.700,00 zł , wkład gminy 13.700 zł.
-
Wnioskuję o zakup tynku żywicznego do dokończenia remontu korytarza świetlicy wiejskiej w Kolnowicach. Dotychczasowy remont świetlicy był realizowany ze środków funduszu sołeckiego i marszałkowskiej inicjatywy sołeckiej. Szacunkowy koszt zakupu tynku to około 1.550 zł.
-
wnioskuje o montaż oprawy oświetleniowej ( lamp) na istniejącym słupie energetycznym w miejscowości Miłowice przy cmentarzu. Wejście na cmentarz jest nieoświetlone, co utrudnia bezpieczne poruszanie się mieszkańców oraz odwiedzających.
-
wnioskował o szukanie możliwości pozyskania dofinansowania na remont cmentarza Ewangelickiego w sołectwie Laskowiec dz. Nr 27 ( wzorem niedawno wyremontowanego cmentarza Żydowskiego w Białej) Cmentarz jest zaniedbany, a ewentualny jego remont pozwolił by na odwiedzanie go przez osoby zainteresowane.
Radna Gabriela Neugebauer wnioskowała po raz kolejny o wyczyszczenie korytek na odcinku około 30 m. na drodze gminnej w miejscowości Pogórze. Korytko jest całkowicie zamulone i zarośnięte. Jest to droga gminna i powinno być wyczyszczenie zrobione przez gminę. Chcę zaznaczyć , że mieszkańcy Pogórza dbają o inne miejsca gminne. Płacimy podatki do gminy i powinniśmy być równo traktowani jak miast Biała.
Radny Waldemar Weiss złożył wnioski następującej treści:
-
zwracam się z prośbą o uregulowanie odpowiednimi znakami drogowymi nazwy miejscowości w Grabinie. Domy znajdujące się pod adresami zamieszkania Grabina 139do Grabina 131 mają znak które wskazują miejscowość Kolonia Otocka zamiast Grabina.
-
Kolejną sprzecznością dotyczącą tego samego terenu jest fakt , że istnieje kilka domów , które jako adres zamieszkania mają przyporządkowaną miejscowość Otoki, a znak informuje o Kolonii Otockiej. Aby temu zapobiec można zmienić adres zamieszkania na Grabina zamiast Otoki.
-
Wnioskował o wymianę lustra drogowego w Grabinie na rozwidleniu dróg ( kierunek szkoła DPS).
Radna Karolina Lubczyk – Szolc złożyła wnioski następującej treści:
-
wnioskuję o pilna naprawę ubytku na drodze w miejscowości Górka Prudnicka przy posesji nr 38 . Ubytek znajduje się na lewej skrajni jezdni i ma około 6 metrów długości. Wniosek był już wielokrotnie zgłaszany przez sołtysa oraz na zebraniu wyborczym w dniu 11 czerwca 2024 r.
-
wnioskuję o zmianę systemu ogrzewania w świetlicy wiejskiej w Brzeźnicy, gdyż aktualnie nie spełnia ono swojej roli i nie pozwala na użytkowanie świetlicy w okresie jesienno – zimowym.
Radny Damian Schinke – wnioskował o:
-
zwiększenie ilości przeglądów i czyszczenie studzienek burzowych oraz przepustów ulicznych w miarę możliwości na terenie całej gminy. Sprawa pilna na ul. Kilińskiego w Białej koło posesji Bierek. Zabrudzone i zasypane studzienki powodują zalania posesji co powoduje straty materialne mieszkańców.
-
Przeprowadzenie przeglądu stanu technicznego obecnych systemów odprowadzania wód opadowych oraz w razie potrzeby o ich modernizację.
Radny Piotr Puchała wnioskował o:
-
Remont drogi na ulicy Augustynów w Białej. Odcinek około 15-20 metrów przy wejściu do parku . Naprawa ubytków i załatanie dziur. Proszę również o rozważenie remontu całej ulicy z wykorzystaniem projektów , w których Gmina bierze udział, wpisanie tej ulicy do planu, jeżeli jest taka możliwość. Poprawi to bezpieczeństwo i komfort użytkowników drogi.
-
Podjęcie działań mających na celu poprawę stanu technicznego i estetycznego placu zabaw za budynkiem OPS w Białej.
- regularne sprzątanie placu zabaw, w tym opróżnianie koszy na śmieci
- renowacja ławek poprzez i wyczyszczenie, malowanie i i jeżeli to konieczne wymiana uszkodzonych elementów.
- wysprzątanie fontanny oraz jej uruchomienie, co przyczyni się do poprawy estetyki placu zabaw
Mur pomiędzy OPS a Bankiem Spółdzielczym również wymaga naprawy, co również przyczyni się do poprawy estetyki tego miejsca.
Radny Konrad Moszczeński – wnioskował o zakup i zamontowanie, jeszcze przed sezonem grzewczym, ogrzewania elektrycznego do świetlicy wiejskiej znajdującej się w byłym Gimnazjum i szatni sportowych znajdujących się na terenie Wiejskiego Centrum Sportu i Rekreacji. Oba pomieszczenia pozbawione są ogrzewania co uniemożliwia korzystanie z nich w okresie gdy temperatury nie pozwalają na korzystanie z terenów zewnętrznych , Brak ogrzewania powoduje także pojawienie w w/w pomieszczeniach wilgoci, pleśni itp. Odnośnie zasadności wniosku zapraszam do przeprowadzenia wizji lokalnej na miejscu.
Radna Danuta Pikul – Schulz wnioskowała o:
-
pilną budowę oświetlenia ulicznego na drodze gminnej do posesji 127 w miejscowości Śmicz. Przedmiotowa droga nie posiada oświetlenia ulicznego, co stwarza ogromne zagrożenie dla uczestników tej drogi, jak również jej mieszkańców, Aby ograniczyć koszty budowy i utrzymania proponuję zamontować oprawy oświetleniowe typu LED wspomagane hybrydowym panelem fotowoltaicznym i wiatrakowym często instalowanych w innych miejscowościach naszej Gminy.
-
pilne wykonanie prac remontowych nawierzchni drogi gminnej do posesji 74, 75, 76 w miejscowości Śmicz. Obecny stan techniczny drogi , liczne ubytki w nawierzchni powodują znaczne utrudnienia w poruszaniu się po niej pieszo jak również pojazdami mechanicznymi, co jednocześnie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa jej użytkowników. Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę i wizerunek wioski.
-
pilne wykonanie prac remontowych nawierzchni drogi gminnej do posesji 136 w miejscowości Śmicz. . Obecny stan techniczny drogi , liczne ubytki w nawierzchni powodują znaczne utrudnienia w poruszaniu się po niej pieszo jak również pojazdami mechanicznymi, co jednocześnie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa jej użytkowników. Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę i wizerunek wioski.
Radna Justyna Sulikowska złożyła wniosek w sprawie istniejącego problemu z przewoźnikiem szkolnym – transport dzieci do miejscowości Ogiernicze.
Radna Karolina Lubczyk – Szolc – wnioskowała o przeprowadzenie kompleksowego remontu placówki oświatowej – Przedszkola w Brzeźnicy, w tym: pilnej naprawy instalacji elektrycznej, dostosowania przestrzeni dla 25 osobowej grupy przedszkolnej oraz montaż podłoża pod plac zabaw, by nie było ono finansowane z funduszu sołeckiego a z budżetu gminy, której podlega placówka oświatowa.
Radna Gabriela Neugebauer – wnioskowała o kompleksowy remont toalet w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Pogórzu. Toalety te są z roku 1995. W obecnych czasach nie powinno być takich toalet, swoim wyglądem dają dużo do życzenia . Remont poprawi estetykę i funkcjonalność.
Radna Danuta Pikul – Schulz wnioskował złożyła wniosek o pilne wykonanie prac modernizacyjnych i remontowych pomieszczeń szkoły i przedszkola w miejscowości Śmicz w zakresie szpachlowania, uzupełnienia ubytków na ścianach i sufitach oraz malowanie pomieszczeń, remontu bądź wymiany stolarki drzwiowej wewnętrznej oraz wymiany oświetlenia na energooszczędne typu LED.
Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę obiektu, komfort pracy i bezpieczeństwo dzieci.
Radny Józef Roden wnioskował o modernizacje remizy OSP Chrzelice.
Radny Józef Roden w imieniu klubu radnych Śląscy Samorządowcy przedstawił uzasadnienie do podjętej uchwały na poprzedniej sesji rady Miejskiej w Białej dotyczącej wynagrodzenia Burmistrza Białej.
Uzasadnienie stanowi nagranie sesji.
Mieszkanka Chrzelic zabierając głos poruszyła kwestie wypłaty ekwiwalentu urlopowego Burmistrzowi Białej, zagospodarowania budynku po byłej poczcie w Łączniku oraz po byłym gimnazjum w Łączniku i byłej szkole w Chrzelicach.
Do wypowiedzi mieszkanki Chrzelic ustosunkował się Burmistrz Białej. Szczegóły wypowiedzi stanowi nagranie sesji.
15. Zakończenie obrad. - 13:39:00
Wiceprzewodniczący Rady Damian Tarnowski zamknął obrady III Sesji Rady Miejskiej w Białej.