Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Protokół sesji - III sesja - 27 czerwca 2024

Informacje ogólne

Obrady III Sesji Rady Miejskiej w Białej otworzył Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Damian Tarnowski, który stwierdził, ze obecnych na sesji jest 12 radnych ( ustawowy skład Rady Miejskiej w Białej 15 radnych). Następnie powitał wszystkich zebranych na sesji: Burmistrza, pracowników urzędu, gości zaproszonych i sołtysów.

Listy obecności w załączeniu do protokołu.

Obrady rozpoczęto 2024-06-27 o godz. 09:07:22, a zakończono o godz. 13:39:29 tego samego dnia.

W posiedzeniu wzięło udział 12 członków:

  1. Józef Roden
  2. Gabriela Neugebauer
  3. Damian Tarnowski
  4. Damian Schinke
  5. Piotr Puchała
  6. Justyna Sulikowska
  7. Konrad Moszczeński
  8. Karolina Lubczyk-Szolc
  9. Waldemar Weiss
  10. Michał Wilde
  11. Danuta Pikul-Schulz
  12. Sabina Gorek

1. Otwarcie i stwierdzenie quorum. - 09:07:00

2. Przedstawienie porządku obrad. - 09:08:00

1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.

5. Interpelacje i zapytania radnych.

6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”;

7. Przedstawienie raportu o stanie gminy Biała za 2023 r.

8. Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r.

9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania.

10. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r.

a. rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu

b. rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Biała za 2023 r.

c. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r.

11. Udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.

a. zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.

b. zapoznanie się z uchwałą RIO w Opolu na temat opinii- wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.

c. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.

12. Informacja o działalności Spółki „Wodociągi i Kanalizacja „ w Białej za 2023

13. Podjęcie uchwał w sprawie:

a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.;

b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033;

c. przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała;

d. zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała.

14. Wolne wnioski.

15. Zakończenie obrad.

Nie wniesiono zmian do porządku obrad sesji.

3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. - 09:08:00

Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Sabina Gorek, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Michał Wilde, Konrad Moszczeński, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Schinke, Gabriela Neugebauer, Damian Tarnowski, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Józef Roden
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym. - 09:09:00

Burmistrz Białej przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym

5. Interpelacje i zapytania radnych. - 09:24:00

Zapytania zgłosili:

Radny Damian Tarnowski:

  • jaką kwotę płaci spółka na wysypiskach śmieci za każdą frakcję oddanego odpadu?
  • ile wynoszą poszczególne dodatkowe opłaty np. środowiskowe?
  • proszę o wyszczególnienie kwot za każdą frakcję, która nadaje się do sprzedaży, np. pet , makulatura , szkło. Na jaki paragraf trafiają te zyski?

Radny Józef Roden:

  • czy gmina przeprowadza przeglądy wyremontowanych obiektów tzn. Budynków mieszkalnych i mieszkań, budynków użyteczności publicznej itp. Przed zakończeniem gwarancji w celu ujawnienia ewentualnych usterek i nieprawidłowości a następnie usunięcia ich przez wykonawcę w ramach gwarancji?

Tego typu działania powinny uchronić gminę przed niepotrzebnymi kosztami. A czy tak faktycznie jest?

6. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; - 09:27:00

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; (09:27) przedstawiła Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych Aleksandra Sokołowska. Poinformowała, że Gmina Biała, wraz z Województwem Opolskiem, jest organizatorem przedsięwzięcia jakim są Dożynki Wojewódzkie w roku 2024, które odbędą się 8 września w Białej. Celem prawidłowej organizacji, a następnie rozliczenia niezbędne jest określenie podziału obowiązków i odpowiedzialności za realizację poszczególnych zadań. Uchwałą nr II/19/2024 Sejmiku Województwa Opolskiego z dnia 28 maja 2024 r. powierzono gminie obowiązki i czynności, wymienione w § 1 niniejszej uchwały.

Zgodnie z art. 18 ust.2 pkt.11 ustawy o samorządzie gminnym, Rada Miejska podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia realizacji zadań, realizowanych wraz z innymi samorządami na podstawie porozumień. Na podstawie niniejszej uchwały zawarte zostanie porozumienie z Samorządem Województwa Opolskiego, określające dokładny sposób realizacja a następnie rozliczenia organizacji dożynek wojewódzkich.

Komisje na wspólnym posiedzeniu pozytywnie zaakceptowały powyższy projekt uchwały.

W dyskusji głos zabrali: radny Damian Schinke i Dyrektor Gminnego Centrum Kultury Patryk Bania.

Wiceprzewodniczący Rady Poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.23.2024 w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „Dożynki Wojewódzkie 2024”

Podjęcie uchwały nr III.23.2024 w sprawie przyjęcia realizacji części zadania pn. „ Dożynki Wojewódzkie 2024”; - 09:31:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Michał Wilde, Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Sabina Gorek, Damian Tarnowski, Józef Roden, Justyna Sulikowska
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

7. Przedstawienie raportu o stanie gminy Biała za 2023 r. - 09:32:00

Raport o stanie gminy Biała przedstawiła Sekretarz Gminy Grażyna Biały. Poinformowała, że zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organ wykonawczy gminy, co roku do 31 maja przedstawia radzie Raport o stanie gminy. Dokument ten obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim i musi zawierać w szczególności: realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady.

Raport o stanie Gminy Biała za rok 2023 został sporządzony, przekazany w dniu 30 maja 2024 r. Przewodniczącej Rady a następnie wszystkim radnym. Ponadto został opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Białej.

Sporządzony raport obejmuje obligatoryjne elementy o których mowa wyżej. Ponadto w raporcie ujęto sprawozdania, informacje oraz dane z  istotnych obszarów działania Burmistrza a tym samym aparatu pomocniczego Burmistrza jakim jest Urząd Miejski oraz zadania gminy zrealizowane przez jednostki organizacyjne Gminy Biała oraz spółkę gminną.

Zgodnie z zapisem art. 28aa ust. 4  rada rozpatruje raport na sesji na której podejmowana jest uchwała w sprawie udzielenia absolutorium burmistrzowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem przeprowadza się debatę. W debacie nad raportem oprócz radnych głos mogą zabierać mieszkańcy gminy.

Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie poparte podpisami w gminie do 20 tys. mieszkańców – co najmniej 20 osób. Zgłoszenie takie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana sesja podczas której ma być przedstawiony raport.

Po przeprowadzeniu debaty rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia wotum zaufania burmistrzowi.

8. Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r. - 09:55:00

Debata nad raportem o stanie Gminy Biała za 2023 r.

Do udziału w debacie nad raportem nie wpłynęło żadne zgłoszenie.

W debacie głos zabrali radni: Damian Tarnowski, Gabriela Neugebauer, Sabina Gorek, Damian Schinke, Józef RodenPiotr Puchała, Waldemar Weiss Karolina Lubczyk -Szolc, Danuta Pikul -Schulz, Damian Schinke, Burmistrz Białej, Skarbnik Gminy, Aleksandra Sokołowska, Anna Rogosz.

Szczegóły dyskusji stanowią nagranie sesji.

9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania. - 10:49:00

Zapytań nie zgłoszono.

Komisje na wspólnym posiedzeniu pozytywnie zaakceptowały powyższy projekt uchwały.

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.24.2024 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania.

Podjęcie uchwały nr III.24.2024 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Białej wotum zaufania. - 10:50:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Damian Schinke, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Konrad Moszczeński, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Sabina Gorek, Gabriela Neugebauer, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Tarnowski, Józef Roden
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

10. Zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:14:00

a. rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu - 11:14:00

Sprawozdanie Burmistrza Białej z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. wraz z opinią RIO w Opolu bardzo szeroko omówiła i przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.

Została przedstawiona opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu w sprawie opinii o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. – uchwała nr S/21/2024 z dnia 11 kwietnia br.

Wiceprzewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy ktoś chce zabrać głos w/w/ temacie.

Radni do przedstawionego sprawozdania z wykonania budżetu nie wnieśli uwag.

Wiceprzewodniczący Rady zwrócił się o przedstawienie stanowiska komisji rady. Przewodnicząca Komisji Gospodarczej Gabriela Neugebauer, która przewodniczyła wspólnemu posiedzeniu Stałych Komisji Rady Miejskiej w Białej przedstawił pozytywne stanowiska dotyczące sprawozdania z wykonania budżetu gminy Biała za 2023 r.

b. rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Biała za 2023 r. - 11:46:00

Sprawozdanie finansowe Gminy Biała za 2023 r. omówiła i przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.

Komisje Stałe Rady Miejskiej w Białej na wspólnym posiedzeniu po wyjaśnieniach i dyskusji przyjęły sprawozdanie finansowe Gminy Biała za 2023 r.

Wiceprzewodniczący zwrócił się z zapytaniem czy ktoś chce zabrać głos w/w/ temacie.

Radni do przedstawionego sprawozdania nie wnieśli uwag.

c. podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:48:00

Zgodnie z art. 270 ust. 4 ustawy o finansach publicznych rada rozpatruje i zatwierdza sprawozdanie finansowe jednostki samorządu terytorialnego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu, w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku budżetowym. Uchwała ta z formalno-prawnego punktu musi zostać podjęta przed uchwałą w przedmiocie absolutorium.

Wiceprzewodniczący Rady odczytał projekt uchwały nr III.25.2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. i poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.

Podjęcie uchwały nr III.25.2024 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego gminy Biała oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Biała za 2023 r. - 11:48:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Sabina Gorek, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Gabriela Neugebauer, Karolina Lubczyk-Szolc, Konrad Moszczeński, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Damian Schinke, Józef Roden, Damian Tarnowski
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

11. Udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 11:49:00

a. zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej dotyczącym udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 11:49:00

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił treść uchwały Nr 2/2024 podjętą przez Komisję Rewizyjną w dnia 5 czerwca 2024 r. w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej z wykonania budżetu gminy za 2023 r. wraz z uzasadnieniem. Uchwała ta pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2023 rok. Jednocześnie uchwałą tą Komisja Rewizyjna wystąpiła z wnioskiem do Rady Miejskiej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 rok.

b. zapoznanie się z uchwałą RIO w Opolu na temat opinii- wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:00:00

Sekretarz Gminy Grażyna Biały przedstawiła uchwałę Nr A/75/2024 z dnia 14 czerwca 2024 r. Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Opolu pozytywnie opiniująca wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 rok. Uchwała ta stanowi załącznik do protokołu.

c. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:03:00

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały Nr III.25.2024 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r.

Podjęcie uchwały nr III.26.2024 w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Białej za 2023 r. - 12:04:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Sabina Gorek, Michał Wilde, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Konrad Moszczeński, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Józef Roden, Damian Schinke, Damian Tarnowski
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

12. Informacja o działalności Spółki „Wodociągi i Kanalizacja „ w Białej za 2023 - 12:07:00

Informację o działalności Spółki "Wodociągi i Kanalizacja" w Białej za 2023 (12:07) przedstawił Prezes Spółki Wodociągi i Kanalizacja w Białej Mirosław Libront.

W dyskusji głos zabrali radni: Józef Rden, Justyna Sulikowska, Waldemar Weiss oraz Prezes Spółki Wodociągi i Kanalizacja w Białej Mirosław Libront.

Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.

13. Podjęcie uchwał w sprawie: - 12:34:00

a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; - 12:34:00

Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; (12:34) przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.

Stanowisko komisji nie było przedstawiane, gdyż nie było przeprowadzone głosowanie nad w/w projektem uchwały na posiedzeniu komisji.

W dyskusji głos zabrali: radny Damian Tarnowski, Aleksandra Sokołowska

Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.

Wniosek Klubu Radnych Śląscy Samorządowcy Gminy Biała – Po zakończeniu zadania „Przyłącze energo- elektrycznego dla PSZOK Radostynia” prosimy o przekazanie rozliczenia tegoż zadania.

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.27.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.

Podjęcie uchwały nr III.27.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024r.; - 12:54:00

Wyniki imienne:

  • ZA (11):
    Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Damian Tarnowski, Józef Roden, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz
  • WSTRZYMUJE SIĘ (1):
    Justyna Sulikowska
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033; - 12:54:00

Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033 przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk. Poinformowała, że dokonuje się zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Biała na lata 2024-2033 w związku z wprowadzonymi zmianami budżetu w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.

Zmiany dotyczyły zarówno roku 2024 r., jak i roku 2025 i 2026. Zmiany danych w tych latach związane były z wprowadzeniem zadań do wykazu przedsięwzięć WPF Gminy Biała na lata 2024-2033.

W załączniku nr 2 - Wykaz przedsięwzięć dokonano następujących zmian:

Wprowadzono pozycję 1.1.1.6.

"Nie-Sami-Dzielni-rozwój usług społecznych oraz wspierających osoby niepełnosprawne" - zadanie DOOR to DOOR, po korekcie budżetu zadania zwiększono środki na realizację projektu tj. zatrudnienie kierowcy. Zadanie realizowane będzie w latach 2024-2025 w całości ze środków UE.

Wprowadzono pozycję 1.1.2.7.

"Plan ogólny Gminy Biała" - zgodnie z wnioskiem Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych - zadanie, które w całości planowane było na 2024 r. rozłożone zostało na lata 2024-2026. Zgodnie z informacją z Resortu Rozwoju, gmina będzie mogła złożyć o sfinansowanie zadania ze środków KPO. Dochody te ujęto do budżetu roku 2026.

Stanowisko komisji nie było przedstawiane, gdyż nie było przeprowadzone głosowanie nad w/w projektem uchwały na posiedzeniu komisji.

Zapytań nie zgłoszono.

Podjęcie uchwały nr III.28.2024 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 -2033; - 12:56:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Michał Wilde, Damian Schinke, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Sabina Gorek, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Konrad Moszczeński, Justyna Sulikowska, Damian Tarnowski, Józef Roden
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

c. przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała; - 12:57:00

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała przedstawiła Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych Aleksandra Sokołowska. Poinformowała, że w związku ze zmianą ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym 1 stycznia 2026r. traci moc studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Biała, a w jego miejsce ustawa wprowadza nowy akt planowania przestrzennego w postaci planu ogólnego gminy.

Plan ogólny będzie stanowił akt prawa miejscowego, na podstawie, którego będą sporządzane miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i wydawane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie z ustawą w planie ogólnym określone będą strefy planistyczne oraz gminne standardy urbanistyczne, dodatkowo określić można obszary uzupełnienia zabudowy oraz obszary zabudowy śródmiejskiej.

Przystąpienie do sporządzenia planu ogólnego rozpoczyna procedurę planistyczną zgodną z art. 13i ustawy.

W dyskusji głos zabrał Józef Roden.

Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji.

Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie podjęcie uchwały nr III.29.2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała;

Podjęcie uchwały nr III.29.2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego gminy Biała; - 12:59:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Michał Wilde, Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Piotr Puchała, Damian Schinke, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Gabriela Neugebauer, Justyna Sulikowska, Danuta Pikul-Schulz, Józef Roden, Damian Tarnowski
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

d. zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała. - 13:00:00

Projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała przedstawiła Inspektor ds. oświaty i spraw socjalnych Jadwiga Małota. Poinformowała, że projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała, powstał w wyniku pojawienia się zapotrzebowania na tego rodzaju stypendium w naszej gminie. Projekt określa zasady przyznawania stypendium, które ma charakter motywacyjny, a jego celem jest wsparcie i nagradzanie szczególnie uzdolnionych studentów oraz zachęcenie pozostałych studentów do większego zaangażowania w realizację swoich pasji.

Powyższa Uchwała wpisuje się w program stypendialny, który funkcjonuje w Gminie Biała, a skierowany jest do uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych – jej podjęcie pozwoli na rozszerzenie oferty stypendialnej o studentów uczelni wyższych zamieszkałych na terenie Gminy Biała.

Podjęcie uchwały nr III.30.2024 w sprawie zasad przyznawania stypendium dla uzdolnionych studentów zamieszkałych na terenie Gminy Biała. - 13:01:00

Wyniki imienne:

  • ZA (12):
    Sabina Gorek, Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Justyna Sulikowska, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Michał Wilde, Józef Roden, Damian Tarnowski
  • BRAK GŁOSU (3):
    Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Justyna Czaja

14. Wolne wnioski. - 13:10:00

Wnioski zgłosili:

Radny Damian Tarnowski złożył wnioski następującej treści:

  • wnioskował o zakup krzewów ozdobnych do nasadzenia na terenie gminnym wokół altany , która powstała ze środków funduszu sołeckiego na działce 235 w Kolnowicach. W ramach środków z Marszałkowskiej Inicjatywy Lokalnej sołectwo wykonało utwardzenie terenu oraz chodnika poprzez wyłożenie kostki brukowej. Sołectwo chce zakupić i zasadzić około 30 krzewów ozdobnych na kwotę około 600 zł.

  • wnioskuję o dokończenie remontu drogi gminnej nr działki 490 w sołectwie Kolnowice, Droga w części została wyremontowana z funduszu sołeckiego 31.700,00 zł , wkład gminy 13.700 zł.

  • Wnioskuję o zakup tynku żywicznego do dokończenia remontu korytarza świetlicy wiejskiej w Kolnowicach. Dotychczasowy remont świetlicy był realizowany ze środków funduszu sołeckiego i marszałkowskiej inicjatywy sołeckiej. Szacunkowy koszt zakupu tynku to około 1.550 zł.

  • wnioskuje o montaż oprawy oświetleniowej ( lamp) na istniejącym słupie energetycznym w miejscowości Miłowice przy cmentarzu. Wejście na cmentarz jest nieoświetlone, co utrudnia bezpieczne poruszanie się mieszkańców oraz odwiedzających.

  • wnioskował o szukanie możliwości pozyskania dofinansowania na remont cmentarza Ewangelickiego w sołectwie Laskowiec dz. Nr 27 ( wzorem niedawno wyremontowanego cmentarza Żydowskiego w Białej) Cmentarz jest zaniedbany, a ewentualny jego remont pozwolił by na odwiedzanie go przez osoby zainteresowane.

Radna Gabriela Neugebauer wnioskowała po raz kolejny o wyczyszczenie korytek na odcinku około 30 m. na drodze gminnej w miejscowości Pogórze. Korytko jest całkowicie zamulone i zarośnięte. Jest to droga gminna i powinno być wyczyszczenie zrobione przez gminę. Chcę zaznaczyć , że mieszkańcy Pogórza dbają o inne miejsca gminne. Płacimy podatki do gminy i powinniśmy być równo traktowani jak miast Biała.

 

Radny Waldemar Weiss złożył wnioski następującej treści:

  • zwracam się z prośbą o uregulowanie odpowiednimi znakami drogowymi nazwy miejscowości w Grabinie. Domy znajdujące się pod adresami zamieszkania Grabina 139do Grabina 131 mają znak które wskazują miejscowość Kolonia Otocka zamiast Grabina.

  • Kolejną sprzecznością dotyczącą tego samego terenu jest fakt , że istnieje kilka domów , które jako adres zamieszkania mają przyporządkowaną miejscowość Otoki, a znak informuje o Kolonii Otockiej. Aby temu zapobiec można zmienić adres zamieszkania na Grabina zamiast Otoki.

  • Wnioskował o wymianę lustra drogowego w Grabinie na rozwidleniu dróg ( kierunek szkoła DPS).

Radna Karolina Lubczyk – Szolc złożyła wnioski następującej treści:

  • wnioskuję o pilna naprawę ubytku na drodze w miejscowości Górka Prudnicka przy posesji nr 38 . Ubytek znajduje się na lewej skrajni jezdni i ma około 6 metrów długości. Wniosek był już wielokrotnie zgłaszany przez sołtysa oraz na zebraniu wyborczym w dniu 11 czerwca 2024 r.

  • wnioskuję o zmianę systemu ogrzewania w świetlicy wiejskiej w Brzeźnicy, gdyż aktualnie nie spełnia ono swojej roli i nie pozwala na użytkowanie świetlicy w okresie jesienno – zimowym.

Radny Damian Schinke – wnioskował o:

  • zwiększenie ilości przeglądów i czyszczenie studzienek burzowych oraz przepustów ulicznych w miarę możliwości na terenie całej gminy. Sprawa pilna na ul. Kilińskiego w Białej koło posesji Bierek. Zabrudzone i zasypane studzienki powodują zalania posesji co powoduje straty materialne mieszkańców.

  • Przeprowadzenie przeglądu stanu technicznego obecnych systemów odprowadzania wód opadowych oraz w razie potrzeby o ich modernizację.

Radny Piotr Puchała wnioskował o:

  • Remont drogi na ulicy Augustynów w Białej. Odcinek około 15-20 metrów przy wejściu do parku . Naprawa ubytków i załatanie dziur. Proszę również o rozważenie remontu całej ulicy z wykorzystaniem projektów , w których Gmina bierze udział, wpisanie tej ulicy do planu, jeżeli jest taka możliwość. Poprawi to bezpieczeństwo i komfort użytkowników drogi.

  • Podjęcie działań mających na celu poprawę stanu technicznego i estetycznego placu zabaw za budynkiem OPS w Białej.

  • regularne sprzątanie placu zabaw, w tym opróżnianie koszy na śmieci
  • renowacja ławek poprzez i wyczyszczenie, malowanie i i jeżeli to konieczne wymiana uszkodzonych elementów.
  • wysprzątanie fontanny oraz jej uruchomienie, co przyczyni się do poprawy estetyki placu zabaw

Mur pomiędzy OPS a Bankiem Spółdzielczym również wymaga naprawy, co również przyczyni się do poprawy estetyki tego miejsca.

 

Radny Konrad Moszczeński – wnioskował o zakup i zamontowanie, jeszcze przed sezonem grzewczym, ogrzewania elektrycznego do świetlicy wiejskiej znajdującej się w byłym Gimnazjum i szatni sportowych znajdujących się na terenie Wiejskiego Centrum Sportu i Rekreacji. Oba pomieszczenia pozbawione są ogrzewania co uniemożliwia korzystanie z nich w okresie gdy temperatury nie pozwalają na korzystanie z terenów zewnętrznych , Brak ogrzewania powoduje także pojawienie w w/w pomieszczeniach wilgoci, pleśni itp. Odnośnie zasadności wniosku zapraszam do przeprowadzenia wizji lokalnej na miejscu.

 

Radna Danuta Pikul – Schulz wnioskowała o:

  • pilną budowę oświetlenia ulicznego na drodze gminnej do posesji 127 w miejscowości Śmicz. Przedmiotowa droga nie posiada oświetlenia ulicznego, co stwarza ogromne zagrożenie dla uczestników tej drogi, jak również jej mieszkańców, Aby ograniczyć koszty budowy i utrzymania proponuję zamontować oprawy oświetleniowe typu LED wspomagane hybrydowym panelem fotowoltaicznym i wiatrakowym często instalowanych w innych miejscowościach naszej Gminy.

  • pilne wykonanie prac remontowych nawierzchni drogi gminnej do posesji 74, 75, 76 w miejscowości Śmicz. Obecny stan techniczny drogi , liczne ubytki w nawierzchni powodują znaczne utrudnienia w poruszaniu się po niej pieszo jak również pojazdami mechanicznymi, co jednocześnie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa jej użytkowników. Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę i wizerunek wioski.

  • pilne wykonanie prac remontowych nawierzchni drogi gminnej do posesji 136 w miejscowości Śmicz. . Obecny stan techniczny drogi , liczne ubytki w nawierzchni powodują znaczne utrudnienia w poruszaniu się po niej pieszo jak również pojazdami mechanicznymi, co jednocześnie stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa jej użytkowników. Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę i wizerunek wioski.

Radna Justyna Sulikowska złożyła wniosek w sprawie istniejącego problemu z przewoźnikiem szkolnym – transport dzieci do miejscowości Ogiernicze.

Radna Karolina Lubczyk – Szolc – wnioskowała o przeprowadzenie kompleksowego remontu placówki oświatowej – Przedszkola w Brzeźnicy, w tym: pilnej naprawy instalacji elektrycznej, dostosowania przestrzeni dla 25 osobowej grupy przedszkolnej oraz montaż podłoża pod plac zabaw, by nie było ono finansowane z funduszu sołeckiego a z budżetu gminy, której podlega placówka oświatowa.

Radna Gabriela Neugebauer – wnioskowała o kompleksowy remont toalet w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Pogórzu. Toalety te są z roku 1995. W obecnych czasach nie powinno być takich toalet, swoim wyglądem dają dużo do życzenia . Remont poprawi estetykę i funkcjonalność.

Radna Danuta Pikul – Schulz wnioskował złożyła wniosek o pilne wykonanie prac modernizacyjnych i remontowych pomieszczeń szkoły i przedszkola w miejscowości Śmicz w zakresie szpachlowania, uzupełnienia ubytków na ścianach i sufitach oraz malowanie pomieszczeń, remontu bądź wymiany stolarki drzwiowej wewnętrznej oraz wymiany oświetlenia na energooszczędne typu LED.
Przedmiotowy remont znacznie poprawi estetykę obiektu, komfort pracy i bezpieczeństwo dzieci.

Radny Józef Roden wnioskował o modernizacje remizy OSP Chrzelice.

Radny Józef Roden w imieniu klubu radnych Śląscy Samorządowcy przedstawił uzasadnienie do podjętej uchwały na poprzedniej sesji rady Miejskiej w Białej dotyczącej wynagrodzenia Burmistrza Białej.

Uzasadnienie stanowi nagranie sesji.

Mieszkanka Chrzelic zabierając głos poruszyła kwestie wypłaty ekwiwalentu urlopowego Burmistrzowi Białej, zagospodarowania budynku po byłej poczcie w Łączniku oraz po byłym gimnazjum w Łączniku i byłej szkole w Chrzelicach.

Do wypowiedzi mieszkanki Chrzelic ustosunkował się Burmistrz Białej. Szczegóły wypowiedzi stanowi nagranie sesji.

15. Zakończenie obrad. - 13:39:00

Wiceprzewodniczący Rady Damian Tarnowski zamknął obrady III Sesji Rady Miejskiej w Białej.