Protokół sesji - IV sesja Rady Miejskiej w Białej - 31 lipca 2024 r.
Informacje ogólne
Obrady IV Sesji Rady Miejskiej w Białej otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej Justyna Czaja, która stwierdziła, ze obecnych na sesji jest 13 radnych ( ustawowy skład Rady Miejskiej w Białej 15 radnych). Następnie powitał wszystkich zebranych na sesji: Z-pcę Burmistrza, pracowników urzędu, gości zaproszonych i sołtysów.
Listy obecności w załączeniu do protokołu.
Obrady rozpoczęto 2024-07-31 o godz. 09:05:49, a zakończono o godz. 10:41:04 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 13 członków:
- Józef Roden
- Gabriela Neugebauer
- Damian Tarnowski
- Jan Strzoda
- Damian Schinke
- Piotr Puchała
- Justyna Sulikowska
- Karolina Lubczyk-Szolc
- Waldemar Weiss
- Michał Wilde
- Danuta Pikul-Schulz
- Sabina Gorek
- Justyna Czaja
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum. - 09:08:00
2. Przedstawienie porządku obrad. - 09:08:00
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych z ostatniej sesji.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Podjęcie uchwał w sprawie:
a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. ;
b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033;
c. zarządzenia na terenie Gminy Biała poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagradzania za inkaso;
d. zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagradzania za inkaso oraz określenia terminu płatności dla inkasentów;
e. przystąpienia do związku powiatowo – gminnego pod nazwą Powiatowo- Gminny Związek Transportu „ POGRANICZE”;
f. wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni;
g. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu;
h. stwierdzenia braku właściwości Rady Miejskiej w Białej do rozpatrzenia skargi
8. Wolne wnioski.
9. Zakończenie obrad.
Nie wniesiono zmian do porządku obrad sesji.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. - 09:09:00
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. - 09:10:00
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Damian Schinke, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Sabina Gorek, Waldemar Weiss, Jan Strzoda, Justyna Sulikowska, Michał Wilde, Józef Roden, Damian Tarnowski, Justyna Czaja - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym. - 09:11:00
Zastępca Burmistrza Białej Sebastian Kornaś przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym
5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych z ostatniej sesji. - 09:21:00
Zastępca Burmistrza przedstawił treść zapytań z ostatniej sesji i poinformował , że odpowiedzi zostały udzielone pisemnie
6. Interpelacje i zapytania radnych. - 09:22:00
Zapytania zgłosili:
Radny Damian Tarnowski:
- czy Gmina Biała mogłaby uporządkować i pielęgnować cmentarz ewangelicki położony w Laskowcu wzorem pielęgnowanego od 5 lat Cmentarza Żydowskiego w Białej?
- czy Gmina Biała zgodziłaby się na partycypowanie w kosztach remontu drogi powiatowej 1613 O relacji Prudnik – Śmicz na swoim obszarze, gdyby Powiat Prudnicki chciał przystąpić do jej remontu?
- jaki jest koszt montażu punktu oświetleniowego z systemem fotowoltaicznym?
- za rok 2022 Burmistrz Białej umorzył kwotę 9.909,86 zł a w 2023 r. 10.786,94 zł Spółce Wodociągi i Kanalizacja w Białej . Czego dotyczyło umorzenie, i jaki to był „Uzasadniony ważny interes społeczny"
- do jakiej awarii doszło w pierwszych dniach lipca bieżącego roku na oczyszczalni w Białej?
Radny Józef Roden:
- czy została już opracowana dokumentacja na budowę ścieżki pieszo rowerowej pomiędzy Łącznikiem a Chrzelicami?
- czy budowa garaży pod scenę mobilną została rozpoczęta?
- na jakim etapie jest przebudowa budynku w Łączniku na ul. Św. Walentego?
- czy została już opracowana dokumentacja techniczna na przebudowę drogi gminnej w Kolnowicach?
- jak wygląda sprawa zakupu samochodów strażackich dla OSP Biała i OSP Chrzelice na które przeznaczono wkład własny w zmianach do budżetu – uchwała XLI.462.2024 z dnia 27 marca 2024 r.
Justyna Czaja:
- Zwracam się z zapytaniem dotyczącym procedur postępowania w przypadku wystąpienia awarii sieci wodociągowej. W związku z wzmożoną ilością awarii na terenie dostarczenia wody w miejscowościach Browiniec Polski, Solec oraz części Gostomii oraz zgodnie z UCHWAŁĄ NR VII/81/07 RADY MIEJSKIEJ W BIAŁEJ z dnia 29 maja 2007r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, Rozdział II, §4, pkt 3:
„Spółka zapewnia następujący minimalny poziom usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków:
3) niezwłocznie likwiduje awarie urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych oraz ich skutki.”
Proszę o zdefiniowanie niezwłoczności likwidacji awarii oraz informację czy Spółka WIK w Białej posiada procedurę usuwania awarii oraz harmonogram okresowych przeglądów hydrantów i zaworów hydrantowych?
Ponadto proszę o informację na temat stanu technicznego zaworów sieci wodociągowej i czy konieczne jest jednoczesne odcięcie od dostępu do wody gospodarstw domowych wsi Browiniec Polski, Solec oraz cześć Gostomi w przypadku wystąpienia awarii w jednej z nich? W ww. miejscowościach prowadzone są działalności rolnicze z produkcją zwierzęcą oraz działalność gastronomiczna, które szczególnie dotyka przerwa w dystrybucji wody, zwłaszcza, kiedy następuje to w godzinach wczesno wieczornych natomiast prace usuwania awarii rozpoczynają się dnia kolejnego.
Justyna Sulikowska:
- zapytania w sprawie braku budowy sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączem na działce 107/12 bądź przed granicą działki w Dębinie przy ul. Głównej 2 ?
7. Podjęcie uchwał w sprawie: - 09:28:00
a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. ; - 09:28:00
Projekt uchwały nr IV.31.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
W dyskusji głos zabrali: Damian Tarnowski, oraz Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji,
Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały nr IV.31.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r.
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Sabina Gorek, Danuta Pikul-Schulz, Piotr Puchała, Michał Wilde, Waldemar Weiss, Gabriela Neugebauer, Justyna Sulikowska, Jan Strzoda, Karolina Lubczyk-Szolc, Justyna Czaja, Damian Schinke, Józef Roden, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033; - 09:38:00
Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033; przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
W dyskusji głos zabrali: Damian Tarnowski, oraz Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji,
Przewodnicząca poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IV.32.2024 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Piotr Puchała, Michał Wilde, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Justyna Sulikowska, Waldemar Weiss, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Jan Strzoda, Justyna Czaja, Damian Schinke, Damian Tarnowski, Józef Roden - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
c. zarządzenia na terenie Gminy Biała poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagradzania za inkaso; - 09:45:00
Projekt uchwały w sprawie zarządzenia na terenie Gminy Biała poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagradzania za inkaso; przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk. Poinformowała, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada uprawniona jest do zarządzenia poboru opłat za gospodarowanie odpadami w drodze inkasa oraz wskazania inkasentów do poboru tej opłaty.
W związku z wyborem inkasentów dokonuje się stosownej zmiany. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
Zmiana inkasenta w miejscowości Śmicz.
Z głosowania nad uchwałą wyłączeni są radni będący inkasentami, tj. Tarnowski Damian i Strzoda Jan. Jak stanowi literalne brzmienie art. 25a ustawy o samorządzie gminnym radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Powołana regulacja wprowadza zatem instytucję wyłączenia radnego od udziału w głosowaniu, dotyczącego interesu prawnego radnego, tj. interesu chronionego przepisami prawa, wypływającego z przepisów ustrojowych, przepisów prawa materialnego i przepisów prawa procesowego. Pod pojęciem interesu prawnego należy rozumieć osobisty, konkretny i aktualny prawnie chroniony interes, który może być realizowany na podstawie określonego przepisu, bezpośrednio wiążący się z indywidualnie i prawnie chronioną sytuacją strony. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że interes prawny w omawianym kontekście dotyczy także sytuacji, w której podejmowana uchwała ustanawia radnego inkasentem z prawem do pobierania wynagrodzenia za inkaso. Uchwała dotyczy bowiem bezpośrednio uprawnień i obowiązków radnego o charakterze majątkowym, związanych z uzyskiwaniem wynagrodzenia za pełnienie obowiązków inkasenta.
Nie podjęto dyskusji
Przewodnicząca poddał pod głosowanie projekt uchwały nr IV.33.2024 w sprawie zarządzenia na terenie Gminy Biała poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagradzania za inkaso
Wyniki imienne:
- ZA (11):
Michał Wilde, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Piotr Puchała, Justyna Sulikowska, Waldemar Weiss, Danuta Pikul-Schulz, Damian Schinke, Justyna Czaja, Gabriela Neugebauer, Józef Roden - BRAK GŁOSU (4):
Damian Tarnowski, Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
d. zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagradzania za inkaso oraz określenia terminu płatności dla inkasentów; - 09:49:00
Projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagradzania za inkaso oraz określenia terminu płatności dla inkasentów; przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk. Poinformowała, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, podatku rolnym i podatku leśnym rada uprawniona jest do zarządzenia poboru podatków w drodze inkasa oraz do wyznaczenia inkasentów podatków lokalnych.
W związku z wyborem nowych inkasentów dokonuje się stosownej zmiany. Ponadto biorąc pod uwagę, że stawki prowizji nie były dawno zmieniane, wysoki wskaźnik inflacji w przedmiotowej uchwale stawki zwiększono o około 1,5% dla każdego sołectwa. Skutek wzrostu wydatków to kwota około 20.000 zł.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
Z głosowania nad uchwałą wyłączeni są radni będący inkasentami, tj. Justyna Czaja, Jan Strzoda i Damian Tarnowski.
Jak stanowi literalne brzmienie art. 25a ustawy o samorządzie gminnym radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Powołana regulacja wprowadza zatem instytucję wyłączenia radnego od udziału w głosowaniu, dotyczącego interesu prawnego radnego, tj. interesu chronionego przepisami prawa, wypływającego z przepisów ustrojowych, przepisów prawa materialnego i przepisów prawa procesowego. Pod pojęciem interesu prawnego należy rozumieć osobisty, konkretny i aktualny prawnie chroniony interes, który może być realizowany na podstawie określonego przepisu, bezpośrednio wiążący się z indywidualnie i prawnie chronioną sytuacją strony. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że interes prawny w omawianym kontekście dotyczy także sytuacji, w której podejmowana uchwała ustanawia radnego inkasentem z prawem do pobierania wynagrodzenia za inkaso. Uchwała dotyczy bowiem bezpośrednio uprawnień i obowiązków radnego o charakterze majątkowym, związanych z uzyskiwaniem wynagrodzenia za pełnienie obowiązków inkasenta.
Dyskusji nie podjęto.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały nr IV.34.2024 w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagradzania za inkaso oraz określenia terminu płatności dla inkasentów
Wyniki imienne:
- ZA (10):
Michał Wilde, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Justyna Sulikowska, Gabriela Neugebauer, Danuta Pikul-Schulz, Damian Schinke, Józef Roden - BRAK GŁOSU (5):
Damian Tarnowski, Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński, Justyna Czaja
e. wyrażenia woli przystąpienia do związku powiatowo – gminnego pod nazwą Powiatowo- Gminny Związek Transportu „ POGRANICZE”; - 10:11:00
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do związku powiatowo – gminnego pod nazwą Powiatowo- Gminny Związek Transportu „ POGRANICZE”; przedstawiła Aleksandra Sokołowska Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Zamówień Publicznych. Poinformowała , że Gmina Biała wyraża chęć do przystąpienia do Związku Powiatowo-Gminnego Transportu "POGRANICZE". Obecnie związek ten tworzą powiaty prudnicki i głubczycki oraz gminy Branice, Głogówek, Głubczyce, Kietrz, Lubrza i Prudnik. Związek ten przejmie na siebie zadanie transportu publicznego w zakresie min. dowozu dzieci do szkół na terenie gminy Biała. Dotychczas zadanie dowozu dzieci zlecane było podmiotom zewnętrznym na podstawie zamówienia publicznego. W związku z licznymi uwagami, co do realizacji tego zadania, podjęto decyzję o realizacji go właśnie poprzez związek transportowy.
Związek zobowiązany będzie zorganizować transport uczniów na wskazanych przez szkoły liniach komunikacyjnych, wraz z zatrudnieniem opiekunów. Linie te dodatkowo wykorzystane zostaną do transportu publicznego wszystkich mieszkańców gminy, co pozwoli na ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców oraz ułatwi podróżowanie min. do Białej i dalej do Prudnika czy Opola.
Dyskusji nie podjęto.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie projekt uchwały nr IV.35.2024 w sprawie wyrażenia woli przystąpienia do związku powiatowo – gminnego pod nazwą Powiatowo- Gminny Związek Transportu „ POGRANICZE”.
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Piotr Puchała, Justyna Sulikowska, Danuta Pikul-Schulz, Sabina Gorek, Gabriela Neugebauer, Damian Schinke, Jan Strzoda, Józef Roden, Waldemar Weiss, Justyna Czaja, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
f. wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni; - 10:15:00
Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni; przedstawiła Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego Leokadia Schneider. Poinformowała, że w związku z otwarciem wiejskiego parku rekreacji w Radostyni, w skład którego wchodzą boisko sportowe wielofunkcyjne, plac zabaw oraz zewnętrzna siłownia, zaistniała konieczność opracowania Regulaminu korzystania z obiektu.
Regulamin określa zasady i warunki korzystania z poszczególnych obiektów parku rekreacji oraz niezbędne informacje, istotne dla użytkowników w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa.
Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym Rada Miejska może wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie zaopiniowanie projektu uchwały nr IV.36.2024 w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni
Wyniki imienne:
- ZA (12):
Sabina Gorek, Danuta Pikul-Schulz, Piotr Puchała, Michał Wilde, Jan Strzoda, Justyna Sulikowska, Karolina Lubczyk-Szolc, Gabriela Neugebauer, Damian Schinke, Józef Roden, Waldemar Weiss, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (3):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński, Justyna Czaja
g. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu; - 10:19:00
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu; przedstawiła Jadwiga Małota Inspektor ds. oświaty i spraw społecznych. Poinformowała, że projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu – pozwoli na wspólną realizację dowozu uczniów będących mieszkańcami gminy Biała do szkoły specjalnej w Głogówku. Od września 2024 r. do szkoły specjalnej w Głogówku uczęszczać będzie 11 naszych uczniów.
Dyskusji nie podjęto.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie zaopiniowanie projektu uchwały nr IV.37.2024 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu;
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Michał Wilde, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Piotr Puchała, Justyna Sulikowska, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Józef Roden, Justyna Czaja, Damian Schinke, Jan Strzoda, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
h. stwierdzenia braku właściwości Rady Miejskiej w Białej do rozpatrzenia skargi - 10:25:00
Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia braku właściwości Rady Miejskiej w Białej do rozpatrzenia skargi przedstawiła przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Justyna Sulikowska.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie zaopiniowanie projektu uchwały nr IV.38.2024 w sprawie stwierdzenia braku właściwości Rady Miejskiej w Białej do rozpatrzenia skargi.
Wyniki imienne:
- ZA (13):
Michał Wilde, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Schinke, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Sabina Gorek, Justyna Sulikowska, Gabriela Neugebauer, Jan Strzoda, Justyna Czaja, Waldemar Weiss, Józef Roden, Damian Tarnowski - BRAK GŁOSU (2):
Tadeusz Andrejszyn, Konrad Moszczeński
8. Wolne wnioski. - 10:31:00
Wolne wnioski zgłosili:
Radny Jan Strzoda:
- wnioskował o uzupełnienie ubytków po awariach wodociągowych na drodze gminnej w miejscowości Rostkowice przy posesji nr 51 i posesji nr 35.
-
wnioskował o przebudowę kratek kanalizacyjnych, które nie spełniają funkcji zbierania wody opadowej na nowo wybudowanej drodze gminnej w miejscowości Wilków przy posesjach 18 i 19a, Szczególnie narażona na podtopienia jest posesja 19a. Podczas obfitych opadów dochodzi do zalania piwnic. Ponadto pobocze drogi wypełnione kamieniem wypłukiwanie jest razem z gliną na drogę gminą i gromadzone przy posesji nr 18 w Wilkowie.
Proszę o rozpatrzenie sprawy w trybie pilnym z uwagi na często nawracający problem, Przedstawiony problem nie jest jedynym dotyczącym nowej drogi. W związku z tym proszę o udostępnienie projektu budowy drogi oraz ujawnienie osoby odpowiedzialnej , gdyż występują rażące błędy projektowe.
Radny Damian Tarnowski złożył wnioski następującej treści:
- wnioskuję o montaż krawężników wzdłuż drogi gminnej w Laskowcu przy posesjach 23-26. Pobocze drogi nie jest zabezpieczone żadnym obrzeżem co podczas obfitych opadów wymywa pobocze i powoduje wyrwę , która stwarza zagrożenie dla uczestników ruchu.
- po pojawieniu się komentarza na FB pod postem strony sołectwa Radostynia wnioskuję o budowę placu zabaw w miejscowości Krobusz.
Źródłami finansowania w/w punktów mogą być dochody bieżące gminy lub kwoty wolnych środków.
- wnioskuję do GCK w Białej o przywrócenie publikacji dotyczących przebiegu sesji w Panoramie Bialskiej. Nadmienię , że historia zamieszczania tego typu informacji sięga pierwszego wydania tejże gazety a więc roku 1990. Takie informacje pozwoliłyby być na bieżąco tym wszystkim mieszkańcom, którzy nie mają dostępu do Internetu.
Radna Gabriela Neugebauer:
- po raz kolejny zgłosili się mieszkańcy o zwieszenie dodatkowej oprawy lampy na słupie nr 451 w miejscowości pogórze. Ta część ulicy jest słabo oświetlona. Krótkie dni w okresie jesiennym , zimowym i wczesno wiosennym są bardzo ciemne. W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców proszę o pozytywne rozpatrzenie wniosku.
Radny Damian Schinke złożył wnioski następującej treści:
- w imieniu mieszkańców zwracam się z wnioskiem o pilne zabezpieczenie budynku przy ul. Stare Miasto 1 z którego spadają dachówki oraz elementy elewacji na drogę po której poruszają się samochody oraz dzieci idące ze szkoły. Budynek jest w bardzo złym stanie nieopłacalnym do remontu w związku z tym wnioskuje również o wystąpienie z wnioskiem do właściwego organu o zezwolenie na jego rozbiórkę. Do czasu uzyskania zezwolenia na rozbiórkę należy zabezpieczyć budynek aby nie doszło do tragedii czy tez do uszkodzenia mienia.
Źródło finasowania: wypracowane wolne środki lub dofinansowanie zewnętrzne na zagospodarowanie terenu.
- W imieniu mieszkańców zwracam się z wnioskiem o pilny remont chodnika na ul. Reymonta w Białej. Obecny stan chodnika nie pozwala z niego korzystać i stanowi zagrożenie oraz niebezpieczeństwo dla ludzi. Chodnik znajduje się przy nowo wybudowanym placu zabaw przy wieży Prudnickiej i chcieli by z niego korzystać mieszkańcy oraz turyści, niestety na tą chwilę wszyscy zmuszeni są chodzić po drodze co stwarza bardzo duże niebezpieczeństwo. Wnioskują na obecną chwile o pilną naprawę chodnika poprzez jego przełożenie i wyrównanie wszystkich nierówności a w przyszłości o jego wymianę na podłoże z kostki Pol-Bruk.
Źródło finasowania: wypracowane wolne środki lub dofinansowanie zewnętrzne na zagospodarowanie terenu.
Radna Danuta Pikul – Schulz:
- Wnioskuję o zakup oraz montaż lustra drogowego na skrzyżowaniu dróg gminnych o numerach działek 804 i 791 w miejscowości Śmicz. Przedmiotowe skrzyżowanie często służy do zawracania kierowcom przywożącym dzieci do przedszkola i szkoły. Montaż lustra znacznie poprawi bezpieczeństwo i widoczność dla uczestników ruchu drogowego, a jego brak może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym.
- Wnioskuję o dokonanie remontu cząstkowego nawierzchni asfaltowych na drogach gminnych w miejscowości Śmicz w ilości ok 20 m kw. Istniejące ubytki w nawierzchni stwarzają zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Ponadto proszę o wyczyszczenie i poprawę stanu technicznego odwodnienia liniowego na drodze gminnej o numerze działki 955.
Przewodnicząca Zarządu osiedla w Białej Katarzyna Dragańczyk:
- wnoszę o udzielenie informacji czy wprowadzono nowe procedury badania wody pitnej w gminie- czy jest możliwe częstsze jej badanie aby uniknąć sytuacji jaka miała miejsce w lipcu br.
- poprawa estetyki parku miejskiego w Białej oraz Cmentarza Komunalnego w Białej
9. Zakończenie obrad. - 10:41:00
Przewodnicząca Rady Justyna Czaja zamknęła obrady IV Sesji Rady Miejskiej w Białej.