Protokół sesji - V sesja Rady Miejskiej w Białej - 28 sierpnia 2024 r.
Informacje ogólne
Obrady V Sesji Rady Miejskiej w Białej otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej Justyna Czaja, która stwierdziła, ze obecnych na sesji jest 14 radnych ( ustawowy skład Rady Miejskiej w Białej 15 radnych). Następnie powitała wszystkich zebranych na sesji: Burmistrza Białej, Z-pcę Burmistrza, pracowników urzędu, gości zaproszonych i sołtysów.
Listy obecności w załączeniu do protokołu.
Obrady rozpoczęto 28-08-2024 o godz. 09:07, a zakończono o godz. 11:14 tego samego dnia.
W posiedzeniu wzięło udział 14 członków:
- Józef Roden
- Gabriela Neugebauer
- Damian Tarnowski
- Jan Strzoda
- Damian Schinke
- Tadeusz Andrejszyn
- Piotr Puchała
- Konrad Moszczeński
- Karolina Lubczyk-Szolc
- Waldemar Weiss
- Michał Wilde
- Danuta Pikul-Schulz
- Sabina Gorek
- Justyna Czaja
1. Otwarcie i stwierdzenie quorum. - 09:07:00
2. Przedstawienie porządku obrad. - 09:08:00
- Otwarcie i stwierdzenie quorum.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
- Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych z ostatniej sesji.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
a. zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. ;
b. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033;
c. zarządzenia na terenie Gminy Biała poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagradzania za inkaso;
d. zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagradzania za inkaso oraz określenia terminu płatności dla inkasentów;
e. przystąpienia do związku powiatowo – gminnego pod nazwą Powiatowo- Gminny Związek Transportu „ POGRANICZE”;
f. wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni;
g. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy Gminą Biała a Gminą Głogówek w sprawie powierzenia Gminie Głogówek realizacji zadania publicznego w zakresie zapewnienia uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu;
h. stwierdzenia braku właściwości Rady Miejskiej w Białej do rozpatrzenia skargi
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad.
3. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji. - 09:09:00
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Sabina Gorek, Danuta Pikul-Schulz, Konrad Moszczeński, Jan Strzoda, Piotr Puchała, Józef Roden, Tadeusz Andrejszyn, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Justyna Czaja, Damian Schinke, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Protokół został przyjęty
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym. - 09:14:00
Burmistrz Białej Edward Plicko przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności w okresie międzysesyjnym.
5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych z ostatniej sesji. - 09:23:00
Burmistrz przedstawił treść zapytań z ostatniej sesji i poinformował , że odpowiedzi zostały udzielone pisemnie.
6. Interpelacje i zapytania radnych. - 09:24:00
Zapytania zgłosili:
Radna Gabriela Neugebauer:
- kiedy zostaną poczynione kroki w sprawie odprowadzenia wody obok posesji 165 i 166 w Pogórzu na nowo wykonanej drodze tzw. ul. Szkolna. W czasie opadów posesje są zalewane. W tej sprawie mieszkańcy skarżą się już od 9 miesięcy. Została ta sprawa poruszona na zebraniu wiejskim oraz złożone zapytanie na XXXVIII sesji w miesiącu listopadzie 2023 r.
Radny Damian Tarnowski:
- czy została opracowana procedura , którą można wdrożyć w przyszłości aby uniknąć sytuacji skażenia wody jaka miała miejsce w Gminie Biała?
- czy sołectwa , które zgłosiły się na robienie witaczy przed dożynkami wojewódzkimi mogą liczyć na wsparcie finansowe dla swoich sołectw?
- czy osoby prywatne oraz przedsiębiorcy mogą liczyć na umorzenie opłat administracyjnych, nie uwzględniając ulg ustawowych - dotyczy podatków lokalnych. Jeśli tak, to na jakiej zasadzie?
- jakie koszty poniosła nasza Gmina z sytuacją skażonej wody na ujęciu w Białej?
Radny Konrad Moszczeński: w odpowiedzi na wniosek złożony na III sesji Rady Miejskiej w Białej w dniu 27 czerwca 2024 r. otrzymałem odpowiedź o planowanym utworzeniu w nim pomieszczeń na cele społeczne. W związku z tym mam zapytania:
- czy w założonym planie jest utworzenie sali i świetlicy adekwatnej do potrzeb mieszkańców największej wioski w gminie? Rozumiem tutaj przez to przekazanie byłej Sali gimnastycznej i pomieszczeń przylegających wraz z byłym pokojem nauczycielskim.
- kiedy planowane jest sprawdzenie wywiązania się z umowy zawartej z fundacją YES odnośnie użyczenia?
- jaki jest postęp uzyskania dofinansowania przez wynajmującego dla utworzenia w tym budynku planowanych przez niego założeń? Czy utworzenie w tym budynku planowanych przez wynajmującego założeń jest zgodne z potrzebami, czy zostały sprawdzone możliwości uzyskania dofinansowania na inne cele do których można zaadoptować budynek? Budynek sprawdziłby się między innymi idealnie jako dom dziennej opieki i żłobek.
7. Podjęcie uchwał w sprawie: - 09:27:00
a. pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. - 09:27:00
Projekt uchwały w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk. Poinformowała, że zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi pokryte powinny być ze środków pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ustawodawca w znowelizowanej ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ustanowił, że:
"Rada gminy może postanowić, w drodze uchwały, o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w przypadku gdy:
1) środki pozyskane z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są niewystarczające na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym kosztów, o których mowa w ust. 2-2c, lub
2) celem jest obniżenie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobieranych od właścicieli nieruchomości."
Biorąc pod uwagę brak stabilności finansów publicznych i niestabilność przepisów, a przede wszystkim wskaźniki określone w art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych nie należy traktować tego zapisu jako standard.
Takie stanowisko podjęte zostało również na Krajowym Kongresie Skarbników przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych":
„Dopłacanie do systemu ma absolutnie negatywny wpływ na wysokość nadwyżki operacyjnej. Z kolei nadwyżka operacyjna i jej wysokość ma kluczowe znaczenie dla możliwości rozwoju gminy w przyszłości”-
Mając jednak na uwadze ewentualne niedobory powstałe pomiędzy dochodami a wydatkami związanymi z gospodarowaniem odpadami komunalnymi podjęcie uchwały jest niezbędne. Dopłata ta pozwoli na zabezpieczenie wszystkich niezbędnych zobowiązań z tytułu realizacji zadania.
Wyliczenia:
- Plan dochodów - 2.813.500 zł
- Środki niewykorzystane z 2023 r. 222.736 zł
- Razem: 3.036.236 zł
- Przewidywane wykonanie wydatków bieżących - 3.436.236 zł
- Różnica - 400.000 zł
Jest to kwota maksymalna jaką o gmina zwiększy wydatki na system gospodarowania odpadami.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.39.2024 w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Piotr Puchała, Justyna Czaja, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Damian Schinke, Jan Strzoda, Józef Roden, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
b. zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. ; - 09:33:00
Projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r. przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.40.2024 w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2024 r.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Michał Wilde, Karolina Lubczyk-Szolc, Piotr Puchała, Sabina Gorek, Justyna Czaja, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Damian Schinke, Danuta Pikul-Schulz, Jan Strzoda, Józef Roden, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
c. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033; - 09:41:00
Projekt uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033; przedstawiła Skarbnik Gminy Klaudia Kopczyk.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.41.2024 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Biała na lata 2024 – 2033;
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Piotr Puchała, Waldemar Weiss, Michał Wilde, Konrad Moszczeński, Karolina Lubczyk-Szolc, Jan Strzoda, Gabriela Neugebauer, Damian Schinke, Justyna Czaja, Danuta Pikul-Schulz, Sabina Gorek, Tadeusz Andrejszyn, Józef Roden, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
d. regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Biała; - 09:43:00
Projekt uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Biała przedstawiła Dorota Prochera-Pilarz, inspektor ds. gospodarki odpadami. Poinformowała, że zgodnie z art. 4 ust. 2ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, niniejszy Regulamin określa szczegółowe zasady dotyczące:
1) Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujące:
- prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania lub przyjmowania przez PSZOK odpadów komunalnych lub zapewnienie przyjmowania w inny sposób co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a,
- uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
- mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
3) częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4) wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe
6) wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
7) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie Biała był wielokrotnie nowelizowany, dlatego opracowano projekt nowej uchwały celem jego scalenia i uaktualnienia, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, dodano zapis aby zgniatać odpady opakowanie z frakcji: papieru, tworzyw sztucznych, odpadów opakowaniowych wielomateriałowych, butelek po napojach PET; przed wyrzuceniem ich do koszy na odpady lub do worków.
Wprowadzono zmiany odnośnie częstotliwości odbioru szkła z pojemników ogólnodostępnych (było raz na dwa miesiące obecnie będzie raz na miesiąc lub na zgłoszenie w przypadku przepełnienia, aby nie dochodziło do pozostawiania odpadów przy dzwonkach na szkło). Zaktualizowano zapis minimalnej pojemności worków i kubłów na odpady oraz zastosowano zapis nieruchomości wielolokalowych na terenie Miasta Biała rezygnując z wyszczególnienia ulic.
Projekt został przesłany do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Prudniku, celem zaopiniowania.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.42.2024 w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Biała;
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Sabina Gorek, Justyna Czaja, Michał Wilde, Danuta Pikul-Schulz, Jan Strzoda, Waldemar Weiss, Gabriela Neugebauer, Józef Roden, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
e. określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów; - 09:45:00
Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów przedstawiła Dorota Prochera-Pilarz, inspektor ds. gospodarki odpadami. Poinformowała, że stosownie do art. 6r. ust. 2d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gmina w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma obowiązek zapewnić właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych. Pod pojęciem pozbywania się odpadów komunalnych ustawodawca rozumie odbieranie odpadów z terenu nieruchomości, a także przyjmowanie odpadów przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W związku z otwarciem nowego PSZOKu w Radostyni, który stał się głównym punktem selektywnej zbiórki odpadów w gminie stosowana jest aktualizacja uchwały z właściwą wykładnią językową i bez zbędnych rozszerzeń aby akt prawa miejscowego był czytelny i zrozumiały dla odbiorców.
Ponadto ustawa dopuszcza ograniczenie ilości przyjmowanych opon na PSZOK, tym samym zastosowano możliwość ogranicza do 4szt rocznie na nieruchomość lub lokal mieszkalny. Opony z PSZOK w Białej przekazywane są i wykorzystywane jako paliwo alternatywne (zostają spalane są w kontrolowanych warunkach w celu uzyskania energii). Frakcję tego odpadu można pozostawić również w zakładach wulkanizacyjnych, które mają podpisane umowy z Centrum Utylizacji Opon i innymi przedsiębiorstwami zajmującymi się recyklingiem tego surowca. Elementy opon wykorzystuje się jako gumowe uszczelki, wycieraczki wygłuszenia, izolacje, materiał nawierzchniowy na boiskach i placach zabaw oraz do budowy dróg.
Projekt uchwały został przesłany do zaopiniowania Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Prudniku celem zaopiniowania.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.43.2024 w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Sabina Gorek, Michał Wilde, Karolina Lubczyk-Szolc, Justyna Czaja, Gabriela Neugebauer, Jan Strzoda, Waldemar Weiss, Piotr Puchała, Danuta Pikul-Schulz, Damian Schinke, Józef Roden, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
f. ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z terenu Gminy Biała; - 09:54:00
Projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z terenu Gminy Biała przedstawiła Dorota Prochera-Pilarz, inspektor ds. gospodarki odpadami. Poinformowała, że zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Rada Miejska określa w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Rada Gminy określa w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości niezamieszkałych (np. sklepy, restauracje, firmy) za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych.
Wcześniejsze górne stawki opłaty za usługi odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy wynosiły:
- 170 zł brutto za 1 m3 , gdy odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny;
- 250 zł brutto za 1 m3 , gdy odpady komunalne nie są zbierane i odbierane w sposób selektywny.
Proponowane nowe, maksymalne ceny to:
- 22,50 zł brutto za pojemnik 60 litrów;
- 45,00 zł brutto za pojemnik 120 litrów;
- 90,00 zł brutto za pojemnik 240 litrów;
- 375,00 zł brutto za pojemnik 1100 litów.
Przedsiębiorcy są również zobligowani do segregacji odpadów komunalnych. Jeżeli właściciel nieruchomości nie wykonuje obowiązku pozbywania się odpadów w sposób selektywny, stawka za pojemnik jest podwojona.
Proponowane stawki za odpady komunalne zostały wyrażone w cenach za daną wielkość pojemnika. Jest to sposób o wiele czytelniejszy dla odbiorcy.
Ostatnie podejmowane uchwały w województwie opolskim, określają górne stawki w granicach od 35 zł do 55 zł za pojemnik 120 l.
Zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wprowadza zmianę definicji "nieczystości ciekłe" dodając do dotychczasowej definicji również ścieki gromadzone w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków. W związku z tym, w dotychczasowej uchwale w sprawie określenia górnych stawek należy uwzględnić stawkę za usługę opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków oraz uaktualnić stawki do wzrostu inflacji, która wyniosła 11,4%w stosunku do roku 2020, oraz uwzględnić odległości do stacji zlewnych, które znajdują się poza terenem naszej Gminy (w Prudniku, w Głogówku i w Krapkowicach).
Dotychczasowa stawka, uchwalona w roku 2020 za wywóz nieczystości ciekłych ze zbiorników bezodpływowych wynosi 40,00 zł za 1m3 ścieków, a proponowana stawka to:
- 50,00 zł brutto za 1m3 - przy odległości do 15 km do stacji zlewnej,
- 70,00 zł brutto za 1m3 - przy odległości powyżej 15 km od stacji zlewnej.
Uchwała wprowadza również stawki za opróżnianie osadników w przydomowych oczyszczalniach ścieków, które nie były określone w uchwale Rady Miejskiej w Białej na poziomie:
- 110,00 zł brutto za 1 m3 - przy odległości do 15 km do stacji zlewnej,
- 130,00 zł brutto za 1m3 - przy odległości powyżej 15 km od stacji zlewnej.
Górne stawki są maksymalnymi opłatami, jakie mogą pobierać przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz osadników przydomowych oczyszczalni ścieków i transport nieczystości ciekłych. Z uwagi na swoją istotę, muszą z jednej strony zabezpieczać płatników przed nadmiernymi i nieuzasadnionymi kosztami, a z drugiej zapewniać przedsiębiorcom odbierającym odpady odpowiednią rentowność. Nie mogą w sposób istotny zachwiać równowagi rynkowej. Ich wysokość musi uwzględniać wszystkie czynniki cenotwórcze związane z np. opłatami środowiskowymi, odbiorem, transportem i zagospodarowaniem.
Komisje poprzez głosowanie nie zaopiniowały pozytywnie powyższego projekt uchwały.
W dyskusji głos zabrali:
Radni: Damian Tarnowski, Józef Roden, Jan Strzoda.
Szczegóły dyskusji stanowi nagranie sesji .
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.44.2024 w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników z przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych z terenu Gminy Biała - autoprawka
Wyniki imienne:
- ZA(1):
Sabina Gorek
- PRZECIW(13):
Konrad Moszczeński, Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Waldemar Weiss, Justyna Czaja, Józef Roden, Danuta Pikul-Schulz, Tadeusz Andrejszyn, Damian Schinke, Jan Strzoda, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Wobec powyższego głosowania uchwała nie została podjęta.
g. wyboru metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Biała - 10:50:00
Projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Biała przedstawiła Dorota Prochera-Pilarz, inspektor ds. gospodarki odpadami. Poinformowała, że w 2024 r. odnotowany jest duży wzrost wydatków za odbiór i gospodarowanie odpadami, na wzrost ten ma wpływ przede wszystkim opłata za wywóz wielkogabarytów (pow. 100 t, czyli około 150 tys. zł, faktura zostanie wystawiona w m-cu sierpniu) oraz bardzo duże ilości popiołu w I półroczu br.
Na 2025 r. po przeprowadzonym zamówieniu publicznym cena za odbiór jest niższa niż obowiązująca w tym roku, jak i złożona do przetargu przez pozostałych oferentów.
Biorąc pod uwagę przewidywany budżet wydatków na 2025 r. stawka 28,00 zł w oparciu o szacunki była by wystarczająca. Mając jednak na uwadze, że opłaty za odbiór nieczystości fakturowane są na podstawie faktycznego tonażu, nie można pozostawić stawki na poziomie tegorocznym
Wyliczenia wg przewidywanych wydatków wynoszą: 2.608.500 zł / 12 m-cy / 7.800 osób = 27,88 zł
Biorąc pod uwagę rok obecny, zwiększenie ilości śmieci proponuje się aby stawka od 01.11.2024 r. wyniosła 30,00 zł. Środki z opłat za gospodarowanie odpadami nie mogą być przeznaczane na inny cle i podlegają corocznemu rozliczeniu przed RIO Opole. Tak więc nadwyżka środków będzie doliczona do wydatków w roku 2026.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.45.2024 w sprawie wyboru metody ustalenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia wysokości tej opłaty od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Biała
Wyniki imienne:
- PRZECIW(13):
Konrad Moszczeński, Piotr Puchała, Michał Wilde, Karolina Lubczyk-Szolc, Gabriela Neugebauer, Jan Strzoda, Damian Schinke, Waldemar Weiss, Justyna Czaja, Józef Roden, Danuta Pikul-Schulz, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- WSTRZYMUJĘ SIĘ(1):
Sabina Gorek
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Wobec powyższego głosowania uchwała nie została podjęta.
h. zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowyym - 10:54:00
Projekt uchwały w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym przedstawiła Dorota Prochera-Pilarz, inspektor ds. gospodarki odpadami. Poinformowała, że zwolnienie z opłaty dla nieruchomości wyposażonych w kompostownik może dotyczyć jedynie nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, których mieszkańcy kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Do tej pory zwolnienie wynosiło 1 zł za nieruchomość obecnie proponuje się zwolnienie w wysokości 1 zł od osoby zamieszkującej daną nieruchomość.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.46.2024 w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Damian Schinke, Piotr Puchała, Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Sabina Gorek, Jan Strzoda, Gabriela Neugebauer, Justyna Czaja, Waldemar Weiss, Danuta Pikul-Schulz, Józef Roden, Damian Tarnowski, Tadeusz Andrejszyn
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
i. przystąpienia do realizacji projektu „ Rodzinny piknik” w ramach działania 6.7 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej , priorytetu 6 Fundusze europejskie wspierające włączenie społeczne w opolskim programie regionalnym FEO 2021-2027; - 10:57:00
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji projektu „ Rodzinny piknik” w ramach działania 6.7 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej , priorytetu 6 Fundusze europejskie wspierające włączenie społeczne w opolskim programie regionalnym FEO 2021-2027 przedstawiła Kierownik OPS w Białej Maria Klimowicz. Poinformowała, że powyższą uchwałą Rada Miejska w Białej wyraża zgodę na przystąpienie Gminy Biała do realizacji projektu pn. „Rodzinny piknik” w ramach Działania 6.7 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej, priorytetu 6 Fundusze europejskie wspierające włączenie społeczne w opolskim programie regionalnym FEO 2021-2027
Głównym celem projektu jest poprawa funkcjonowania 14 rodzin z dziećmi, zagrożonych wykluczeniem społecznym, doświadczających problemów opiekuńczo-wychowawczych (50 osób) z Gminy Biała (opolskie) poprzez zwiększenie dostępu do wysokiej jakości specjalistycznych usług psychologicznych, doradcy rodzinnego, usług prawno-obywatelskich, asystenta rodziny w ramach działań profilaktycznych oraz działań na rzecz zapewnienia rodzinom zagrożonym ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poprawy kompetencji w zakresie spędzania czasu wolnego i rekreacji oraz uczestnictwa w kulturze w okresie lipiec 2024 do czerwiec 2026.W trakcie projektu rodziny przeżywające problemy opiekuńczo – wychowawcze otrzymają pomoc poprzez usługi w ramach działań profilaktycznych ,wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla dzieci, młodzieży i rodziców zagrożonych wykluczeniem społecznym, w tym grupy wsparcia, wsparcie rówieśnicze.
Projekt zakłada działania na rzecz poprawy świadczenia usług w zakresie opieki rodzinnej i środowiskowej. Zwiększa dostęp do usług wsparcia rodziny-usługi pracy z rodziną. Promuje włączenie społeczne i walkę z ubóstwem w regionie oraz przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji . podejmując tematykę problemów rodziców samotnie wychowujących . dzieci w tym niepełnosprawne, szczególnie kobiet w tym doznających przemocy.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.47.2024 w sprawie przystąpienia do realizacji projektu „ Rodzinny piknik” w ramach działania 6.7 Wsparcie rodziny i pieczy zastępczej , priorytetu 6 Fundusze europejskie wspierające włączenie społeczne w opolskim programie regionalnym FEO 2021-2027
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Michał Wilde, Piotr Puchała, Konrad Moszczeński, Karolina Lubczyk-Szolc, Danuta Pikul-Schulz, Jan Strzoda, Gabriela Neugebauer, Justyna Czaja, Damian Schinke, Sabina Gorek, Waldemar Weiss, Tadeusz Andrejszyn, Józef Roden, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
j. wyrażenia zgody na przystąpienie do partnerstwa w celu realizacji wspólnego projektu pn. „Bezpieczne Opolskie- zakup sprzętu dla jednostek OSP do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych”; - 11:01:00
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do partnerstwa w celu realizacji wspólnego projektu pn. „Bezpieczne Opolskie- zakup sprzętu dla jednostek OSP do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych” przedstawił podinspektor ds. zarządzania kryzysowego i sportu Dawid Pientka. Poinformował, że Gmina Biała wraz z innymi gminami województwa opolskiego oraz Związkiem Ochotniczych Straży Pożarnych RP Opolski Oddział Wojewódzki w ramach projektu pn. „Bezpieczne Opolskie – zakup sprzętu dla jednostek OSP do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych.” chcą zakupić lekkie pojazdy rozpoznawczo – ratowniczych wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz przeszkoleniem w zakresie ich użytkowania.
Partnerem wiodącym czyli Liderem podczas realizacji projektu będzie Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej poprzez Oddział Wojewódzki Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej Województwa Opolskiego, któremu udzielone zostanie szczegółowe pełnomocnictwo. Lider będzie realizować wszystkie zadania związane z przygotowaniem projektu, przygotowaniem dokumentacji i złożeniem wniosku o dofinansowanie, realizacją zadań związanych z zamówieniami publicznymi, zarządzeniem projektem i jego rozliczeniem, realizacja działań edukacyjnych, informacyjnych i promocyjnych. Każda z gmin natomiast pełnić będzie funkcje Partnera.
Koszt zakupu to 660 tysięcy złotych, każda z gmin uzyskała dofinansowanie w wysokości 62%, wkład własny gminy w kwocie 250.800 zł pokryty zostanie w ramach środków zaplanowanych na zakup samochodu ciężkiego do Białej. Złożone wnioski nie zostały rozpatrzone, a biorąc pod uwagę obecną sytuację wokół dofinansowania ze środków Ministerstwa Sprawiedliwości, szanse na dofinansowanie są znikome.
Szczegóły funkcjonowania partnerstwa zostaną zwarte w umowie partnerskiej, która zostanie zawarta w dalszym trybie realizacji projektu.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.48.2024 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do partnerstwa w celu realizacji wspólnego projektu pn. „Bezpieczne Opolskie- zakup sprzętu dla jednostek OSP do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych”
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Sabina Gorek, Damian Schinke, Karolina Lubczyk-Szolc, Michał Wilde, Piotr Puchała, Gabriela Neugebauer, Danuta Pikul-Schulz, Waldemar Weiss, Jan Strzoda, Justyna Czaja, Józef Roden, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
k. zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni. - 11:06:00
Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni przedstawił podinspektor ds. zarządzania kryzysowego i sportu Dawid Pientka. Poinformował, że na IV sesji Rady Miejskiej w Białej w dniu 31 lipca 2024 r. podjęta została uchwała nr IV.36.2024 Rady Miejskiej w Białej z dnia 31 lipca 2024 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni. W odniesieniu do tej uchwały Wydział Prawny i Nadzoru Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego poinformował o nieprawidłowościach w tejże uchwale, a dotyczące zapisów ust. 15 i 20 regulaminu, gdzie wprowadzone były zapisy dotyczące odpowiedzialności korzystających z obiektu i odpowiedzialności gminy.Celem uniknięcia wszczęcia procedury nadzorczej istnieje możliwość usunięcia nieprawidłowości dokonując zmiany zapisów w regulaminie. Proponuje się uchylić zapis ust. 15 i zdanie drugie w ust. 20 o treści „Gmina nie ponosi odpowiedzialności za skutki spowodowane nieprzestrzeganiem Regulaminu.” Konieczność dokonania zmiany wynika z tego iż aktem prawa miejscowego nie można regulować zakresu odpowiedzialności gminy czy podmiotów korzystających z obiektu. Regulacje dotyczące odpowiedzialności określone są w kodeksie cywilnym.
Komisje pozytywnie zaopiniowały powyższy projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie podjęcie uchwały nr V.49.2024 zmieniająca uchwałę w sprawie wprowadzenia Regulaminu korzystania z wiejskiego parku rekreacji w Radostyni.
Wyniki imienne:
- ZA(14):
Konrad Moszczeński, Sabina Gorek, Karolina Lubczyk-Szolc, Damian Schinke, Michał Wilde, Piotr Puchała, Waldemar Weiss, Justyna Czaja, Danuta Pikul-Schulz, Gabriela Neugebauer, Jan Strzoda, Tadeusz Andrejszyn, Damian Tarnowski, Józef Roden
- NIE GŁOSOWALI/NIEOBECNI(1):
Justyna Sulikowska
Uchwała została podjęta.
8. Wolne wnioski. - 11:09:00
W wolnych wnioskach głos zabrali:
Radny Jan Strzoda:
- zwrócił uwagę aby w czasie wizji lokalnej dotyczącej danego sołectwa poinformować o tym fakcie sołtysa bądź radnego.
Radny Józef Roden:
- wnioskował o wykoszenie poboczy i rowów przy drodze w kierunku Racławiczek od strony niezamieszkałej.
Przewodnicząca Rady Justyna Czaja:
- złożyła słowa gratulacji dla nauczycieli rodziców i dzieci z okazji rozpoczynającego się roku szkolnego.
- Zwróciła się również do sołtysów aby z racji zbliżających się Dożynek Wojewódzkich sołectwa naszej gminy przygotowały akcent dożynkowy w każdej miejscowości, a już szczególnie w tych sołectwach przez które będą zjeżdżali się goście .
9. Zakończenie obrad. - 11:13:00
Przewodnicząca Rady Justyna Czaja zamknęła obrady V Sesji Rady Miejskiej w Białej.