Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Informacja o pracy Burmistrza w okresie od 21 marca do 29 kwietnia 2025 r.

      W minionym okresie zakres zrealizowanych spraw dotyczył:

SPRAWY Z ZAKRESU REFERATU GOSPODARKI KOMUNALNEJ  I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

  1. Prowadzone są prace budowalne przy budowie drugiego oraz trzeciego etapu kanalizacji sanitarnej w Łączniku;
  2. Trwa procedura zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Biała oraz procedura opracowania Planu ogólnego;
  3. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na Dostawę i montaż urządzeń służących modernizacji stacji uzdatniania wody na terenie gminy Biała – Pogórze;
  4. Prowadzone są prace budowalne przy przebudowie  budynku w Krobuszu
     na placówkę wsparcia dziennego;
  5. Wykonywane są przeglądy techniczne budynków gminnych oraz placów zabaw;
  6. Prowadzony jest nabór wniosków na dotację na wymianę źródeł ciepła
    i budowę przydomowych oczyszczalni ścieków;
  7. Wydano decyzje i zaświadczenia z zakresu planowania przestrzennego
    i ochrony środowiska;
  8. Trwa realizacja zadań w ramach funduszu sołeckiego;
  9. Prowadzone są kontrole opróżniania zbiorników bezodpływowych.

 

SPRAWY Z ZAKRESU REFERATU POZYSKIWANIA FUNDUSZY ZEWNĘTRZNYCH I PROMOCJI

 

  1. Projekt pn. „Zrównoważona mobilność mieszkańców Subregionu Południowego” otrzymał dofinansowanie. Jest to projekt partnerski Gminy Biała (lider), Gminy Baborów, Gminy Kietrz i Powiatu Głubczyckiego. W południowo-zachodniej części Białej zostaną wybudowane odcinki ścieżek pieszo-rowerowych, a na
    ul. Koraszewskiego utworzone miejsca postojowe dla samochodów i rowerów. Przygotowywane są dokumenty do podpisania umowy o dofinansowanie.
  2. Trwają prace budowlane przy:
  •  remoncie wieży prudnickiej – etap remontu elewacji ,
  •  zagospodarowaniu terenu rekreacyjnego w parku miejskim,
  •  zagospodarowaniu miejsca odpoczynku dla cykloturystów przy basenie ,
  •  remoncie świetlicy wiejskiej w Radostyni po powodzi,

 

oraz prowadzone są działania miękkie związane z tymi zadaniami.

 

SPRAWY Z ZAKRESU REFERATU  FINANSOWEGO  I  PODATKÓW

 

Informacja o wprowadzonych zmianach do budżetu w okresie między sesjami:

W okresie od 20 marca 2025 r. do 25 kwietnia 2025 r. w zakresie budżetu gminy Biała:

  1. wydano 4 zarządzenia w sprawie zmian budżetu Gminy Biała na 2025 r.,
    w których zwiększono dochody i wydatki o kwotę 1.452.539,40 zł na:
  • środki z Funduszu Pomocy dla obywateli Ukrainy – 56.763,00 zł,
  • zadania z zakresu pomocy społecznej – 80,00 zł,
  • Karta Dużej Rodziny – 183,00 zł,
  • zwrot podatku akcyzowego dla rolników – 1.395.513,40 zł,
  1. wydano 5 zarządzeń w sprawie zmian planu finansowego budżetu Gminy Biała na 2025r;
  2. wydano 3 zarządzenia w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej
    w zakresie wprowadzonych zmian w budżecie.

 

Informacja dotycząca przyjętych wniosków w zakresie spraw podatkowych

 

Wydano:

  • 56 decyzji w sprawie wysokości zobowiązania podatkowego,
  • 10 zaświadczeń w sprawach podatkowych,
  • 5 decyzji w sprawie udzielenia zwolnienia i ulgi w podatku rolnym z tytułu nabycia gruntów,
  • 4 decyzje w sprawie umorzenia podatku na łączną kwotę 6.507,50 zł.

 

 

Informacja dotycząca przyjętych wniosków w sprawie umorzeń, odroczeń niepodatkowych należności budżetowych

 

ROZŁOŻENIA NA RATY

 

Wpłynął jeden wniosek o rozłożenie na raty zaległości czynszowych. Pozostaje on w trakcie rozpatrzenia.

 

UMORZENIA CZYNSZU

 

Wpłynął jeden wniosek o umorzenie czynszu netto wraz z odsetkami, rozpatrzono go pozytywnie i dokonano umorzenia na kwotę 143,28 zł.

 

W okresie między sesjami przyjęto 3 wnioski o wydanie Karty Dużej Rodziny oraz
1 wniosek o wydanie Opolskiej Karty Rodziny i Seniora.

 

SPRAWY Z ZAKRESU REFERATU SPRAW OBYWATELSKICH I ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO ORAZ URZĘDU STANU CYWILNEGO:

 

Referat Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego:

  •  zrealizowano 124 wnioski o wydanie  dowodu osobistego,
  •  na pobyt stały w gminie zameldowało się 17 osób, a wymeldowało się 36 osób,
  •  zweryfikowano sześć wniosków o przyznanie dodatku do emerytury dla strażaków ochotników,
  •  w dniu 18.03.2025 r. w Publicznej Szkole Podstawowej w Łączniku, odbyło się wręczenie dyplomów i nagród laureatom Ogólnopolskiego Strażackiego Konkursu Plastycznego „Ziemia, Woda, Powietrze – strażacy na straży ochrony środowiska”. W konkursie udział wzięli uczniowie szkół z Łącznika, Grabiny i Pogórza,
  •  21 marca 2025 r. w Gminnym Centrum Kultury w Białej odbył się Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej ,,Młodzież Zapobiega Pożarom” - eliminacje gminne.

W turnieju wzięło udział 19 uczniów ze szkół podstawowych naszej gminy w dwóch grupach wiekowych:

I grupa wiekowa – uczniowie szkół podstawowych klas I-IV – 7 osób

II grupa wiekowa – uczniowie szkól podstawowych klas V-VIII – 12 osób.

- dnia 11 kwietnia 2025 r. w Gminnym Centrum Kultury w Białej odbył się Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej ,,Młodzież Zapobiega Pożarom” - eliminacje powiatowe.

W turnieju wzięło udział ponad 30 uczniów ze szkół powiatu prudnickiego, w trzech grupach wiekowych:

I grupa wiekowa – uczniowie szkół podstawowych klas I-IV,

II grupa wiekowa – uczniowie szkól podstawowych klas V-VIII

III grupa wiekowa – uczniowie szkół ponadpodstawowych.

Dwoje uczniów z naszej gminy znalazło się wśród laureatów i zakwalifikowało się do eliminacji wojewódzkich, które odbyły się w dniu 26 kwietnia 2025 r. w Starej Kuźni.

 

Urząd Stanu Cywilnego:

  •  przeniesiono do Systemu Rejestrów Państwowych 71 aktów stanu cywilnego z ksiąg papierowych;
  •  wydano  łącznie 227 odpisów aktów stanu cywilnego,
  •  wydano jedną decyzję o zmianie nazwiska;
  •  przyjęto 5 zapewnień do ślubów;
  •  zarejestrowano 3 akty urodzenia (urodziło się w gminie troje dzieci),  udzielono dwóch ślubów cywilnych, zarejestrowano 11 aktów zgonu (zmarło w tym czasie w gminie 15 osób).

 

SPRAWY Z ZAKRESU REFERATU OŚWIATY  :

  •  przekazano  projekty arkuszy organizacji szkół do zaopiniowania przez Opolskiego Kuratora Oświaty;
  •  podpisano umowę z Caritas Diecezji Opolskiej na realizację w 2025 roku zadania pod nazwą Pielęgnacja w środowisku domowym osób chorych, niepełnosprawnych, samotnych i starszych;
  •  naliczono aktualizację dotacji dla niepublicznych jednostek oświatowych na 2025 rok;
  •  podpisano umowę z Opolskim Kuratorem Oświaty w sprawie wysokości i trybu przekazywania do Gminy w 2025 roku środków Funduszu Pracy z przeznaczeniem na dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia pracowników młodocianych.

 

Pozostałe sprawy

 

Realizowane są czynności wyborcze  związane z przygotowaniem wyborów    Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej  zarządzonych na dzień 18 maja  2025 r.

 

Na podkreślenie  zasługuje  fakt zmiany  siedziby  Obwodowej Komisji Wyborczej w Pogórzu.  Lokal  wyborczy w tych wyborach został przeniesiony  z remizy OSP do  szkoły.

 

Wszelkie informacje  dla wyborców  związane z wyborami   umieszczane są na  bieżąco na stronie Biuletynu Informacji Publicznej  Urzędu  w zakładce  „Wybory Prezydenckie”.

 

Praca Burmistrza od 21 marca do 29  kwietnia 2025 r.

 

UCZESTNICZYŁEM W NASTĘPUJĄCYCH SPOTKANIACH:

  1. 21.03.2025 Młodzieżowy Turniej Wiedzy Pożarniczej na szczeblu gminnym oraz podpisanie umowy z Marszałkiem na dofinansowanie III-go etapu budowy kanalizacji sanitarnej w kwocie 5 mln złotych;
  2. 22.03.2025 Uroczystości poświęcone tragicznemu wkroczeniu Armii Czerwonej 18 marca 1945 roku do Białej;
  3. 24.03.2025 Rada budowy świetlicy środowiskowej w Krobuszu spotkanie
    w sprawie rewitalizacji oraz spotkanie robocze na boisku w Śmiczu;
  4. 25.03.2025 Odbiór nagrody I-go miejsca w rankingu najlepsza gmina OZE województwa Opolskiego po raz drugi;
  5. 28.03.2025 Rada budowy wieży Prudnickiej, spotkanie z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego p. Markiem Rudą oraz spotkanie ze strażakami OSP Ligoty Bialskiej;
  6. 30.03 do 03.04.2025 Wizyta studyjna w Oslo w ramach transformacji energetycznej organizowanej przez Związek Miast Polskich;
  7. 04.04.2025 Uroczyste obchody w ramach 800-lecia dni kultury żydowskiej;
  8. 07.04.2025 Podpisanie umowy z wykonawcą IIl-go etapu budowy kanalizacji w Łączniku;
  9. 09.04.2025 spotkanie z prezesem Spółdzielni Mieszkaniowej w Prudniku Zygmuntem Trojniakiem;
  10.  04.2025 Spotkanie z Jana Murową, Starościną Mesta Albrechcice;
  11.  11.04.2025 Powiatowy konkurs wiedzy pożarniczej w Białej oraz konkurs kroszonkarski;
  12.  14.04.2025 Uroczysty apel w PSP Biała oraz spotkanie w Starostwie w sprawie Klastra Energetycznego;
  13.  16.04.2025 Rada budowy budowy kanalizacji sanitarnej w Łączniku;
  14.  17.04.2025 Spotkanie w sprawie miejscowego planu zabudowy Białej;
  15.  22.04.2025 Spotkanie z Burmistrzem Korfantowa, Januszem Wójcikiem;
  16.  23.04.2025 Spotkanie Zarządu i walne zebranie subregionu Południowego w Nysie;
  17.  24-25.04.2025 Udział w konferencji poświęconej założeniom Zielonego Ładu;
  18.  28.04.2025 Akt Notarialny w Prudniku.

 

                                                Burmistrz Białej

                                                              Edward  Plicko

Biała, dnia 29 kwietnia 2025r.