Karta usług numer 08/SO - Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjne
Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjne.
Miejsce załatwienia sprawy:
Referat Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego, pokój numer 14 – pierwsze piętro, telefon: 774388553.
Wymagane dokumenty:
Umotywowany wniosek właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu/nieruchomości.
Załączniki:
- dokumenty potwierdzające tytuł prawny właściciela do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu
- inne dokumenty mogące mieć znaczenie w sprawie (np. wyrok rozwodowy, wyrok eksmisyjny, postanowienie o podziale majątku, orzeczenie nakazujące opróżnienie lokalu, protokół z wykonania eksmisji przez komornika itp.),
- dowód dokonania opłaty skarbowej w wysokości 10,00 zł,
- potwierdzenie wniesienia opłaty za pełnomocnictwo jeśli strona działa przez pełnomocnika oraz oryginał pełnomocnictwa w wysokości 17,00 zł,
Podanie może być sporządzone samodzielnie lub przy wykorzystaniu wzoru dostępnego w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Urzędu Miejskiego w Białej oraz w Referacie Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego – I piętro, pokój nr 14.
Opłaty:
- Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej wynosi 10 zł.
Wpłaty z tytułu opłaty skarbowej można dokonać w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy: BS Biała 29890300022001000020200002 Gmina Biała ul. Rynek 10.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa. Opłatę skarbową wnosi się w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy: BS Biała 29890300022001000020200002 Gmina Biała, ul. Rynek 10 (należy podać: imię, nazwisko lub nazwę instytucji, adres oraz za co opłata). Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu.
Termin załatwienia sprawy:
W ciągu 2-ch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania z możliwością przedłużenia terminu w trybie art. 36 k.p.a.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Wojewody Opolskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Białe
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1397 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1000 z późn. zm.).
Informacje dodatkowe:
Z wnioskiem o wymeldowanie decyzją administracyjną występuje się w przypadku, gdy osoba opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowane okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego przeprowadzone mogą zostać następujące czynności:
- Oględziny lokalu.
- Przesłuchania stron i świadków.
- Wymeldowanie nie ma żadnego związku z ustaleniem uprawnień (prawa) do lokalu, czy też z ewentualnymi roszczeniami majątkowymi, nie rozstrzyga zatem ani o prawie do lokalu, ani o uprawnieniu do przebywania w nim. Osoba, która opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego, jest obowiązana wymeldować się najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
- Warunki konieczne dla zaistnienia podstawy do wymeldowania w trybie decyzji administracyjnej:
- osoba sama dobrowolnie opuściła dotychczasowe miejsce pobytu i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się,
- Uwaga! W przypadku osoby nieobecnej (nie ustalone zostało miejsca jej przebywania) oraz osoby niezdolnej do czynności prawnych, zostaje skierowany do sądu wniosek o wyznaczenie kuratora.
- opuszczenie lokalu/nieruchomości nosi cechę trwałości (zabranie rzeczy osobistych, zdanie kluczy, zerwanie więzi z lokalem/nieruchomością, itp.),
- faktyczne nieprzebywanie w lokalu/nieruchomości.
Pliki do pobrania: