Karta usług numer 13/SO - Złożenie wniosku na dowód osobisty i odbiór dowodu osobistego
Złożenie wniosku na dowód osobisty i odbiór dowodu osobistego.
Miejsce załatwienia sprawy:
Referat Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego, pokój numer 14 – pierwsze piętro, telefon: 774388553.
Wymagane dokumenty:
Złożenie wniosku na dowód osobisty:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego /konieczne jest posiadanie konta na platformie ePUAP, wniosek o wydanie dowodu osobistego złożony w formie dokumentu elektronicznego musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym/.
- Jedna aktualna fotografia odzwierciedlająca, w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości, wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego przedstawiający ją bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami. Fotografia winna być kolorowa o wymiarach 35 ' 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami,
z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.
Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35 x 45 mm.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 511, z późn. zm.).
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją
w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie
o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. - Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się odwzorowanie cyfrowe orzeczenia lub zaświadczenia albo dokument elektroniczny opatrzony przez wystawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym zawierający orzeczenie lub zaświadczenie. Wniosek wraz z załącznikami opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.
W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami. - Na żądanie organu w przypadku niezgodności danych osobowych–skrócony odpis polskiego aktu urodzenia albo polskiego aktu małżeństwa lub orzeczenia sądu.
- Dokument poświadczający obywatelstwo polskie (tylko w przypadku gdy dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa).
- Dotychczasowy dowód osobisty, a w przypadku ubiegania się po raz pierwszy lub z powodu utraty dowodu osobistego – paszport do wglądu lub inny dokument ze zdjęciem.
Wniosek dostępny jest na stronie internetowej Urzędu (BIP), platformie ePUAP oraz w Referacie Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego – I piętro, pokój nr 14.
Opłaty:
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Termin załatwienia sprawy:
Jeden miesiąc – od złożenia wniosku (czas ten może ulec wydłużeniu z przyczyn niezależnych od urzędu).
Tryb odwoławczy:
W przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Opolskiego za pośrednictwem Burmistrza Białej w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 653, z późn. zm.),
- rozporządzenie z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2015 r. poz. 212, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity - Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 700, z późn. zm.).
Informacje dodatkowe:
Pierwszy etap - złożenie wniosku:
- Wypełnij wniosek i skompletuj dokumenty.
- Złóż wniosek wraz z załącznikami.
- Sprawdź na stronie internetowej www.obywatel.gov.pl czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru.
Drugi etap - odbiór dowodu osobistego:
- Przedłóż dotychczasowy dowód osobistego (w przypadku wymiany). Inny dokument ze zdjęciem stwierdzający tożsamość np. paszport (w przypadku wniosku złożonego po raz pierwszy lub z powodu utraty).
- Przedłóż dokument potwierdzający legalność pobytu na terytorium RP (dotyczy osoby, która nabyła obywatelstwo polskie).
- Odbierz dowód osobisty i podpisz formularz odbioru.
- Odbierz kod PUK (wyłącznie posiadacz dowodu osobistego) i potwierdź odbiór.
- Ustal kody: PIN1 (4 cyfrowy), PIN2 (6 cyfrowy) - tylko posiadacz dowodu osobistego w warstwie, którego zamieszczono odpowiednie certyfikaty.
- Jeśli chcesz szybko i sprawnie odebrać nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną bądź przygotowany na ustalenie numerów PIN.
Zasady odbioru dowodu osobistego:
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.
Osoba obowiązana do posiadania dowodu osobistego może złożyć wniosek nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
O niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej chorobą, niepełnosprawnością lub inną niedającą się pokonać przeszkodą wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku (art. 26 ust.1 ustawy o dowodach osobistych).
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun prawny. Dzieci, które nie ukończyły 5 roku życia nie uczestniczą w złożeniu wniosku i w odbiorze dowodu osobistego. Dowód osobisty może zostać odebrany przez rodzica niebędącego wnioskodawcą.
Dowód osobisty wydany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic, kurator. Dowód osobisty może zostać odebrany przez rodzica niebędącego wnioskodawcą.
Wymagana jest obecność posiadacza dowodu, który osobiście w urzędzie odbiera kod PUK i ustala kody PIN do warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym do dokonania tej czynności,
w przypadku gdy:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych,
- wnioskodawca, który złożył wniosek o wydanie dowodu osobistego w siedzibie organu gminy, nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.
W przypadku, gdy wnioskodawca, który złożył wniosek o wydanie dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, nie może osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego, wnioskodawca powiadamia o tym organ gminy, który zapewnia odbiór dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, o ile miejsce pobytu tej osoby położone jest na terenie gminy, do której złożono wniosek.
Ważne! Rodzic lub pełnomocnik odbiera tylko dowód osobisty.
Kod PUK - kod umożliwiający odblokowanie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego może odebrać tylko
i wyłącznie posiadacz dowodu osobistego po ustaniu przyczyn uniemożliwiających osobisty odbiór dowodu osobistego w urzędzie.
Informacje o nowym dowodzie osobistym:
Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
- Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Uprawnia do przekraczania granic między innymi do krajów Unii Europejskiej.
- Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej mieszkający na terenie Polski jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego, wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
E-dowód, dzięki warstwie elektronicznej, umożliwi osobie zainteresowanej używać dowodu do elektronicznej komunikacji
z administracją publiczną i innymi podmiotami. Umożliwia m.in.:
- na logowanie się do portali administracji publicznej (np. ePUAP),
- elektroniczne podpisywanie dokumentów (podpis osobisty),
- potwierdzenie obecności w określonym czasie i miejscu,
- spełnia wymogi dla kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego.
Jeśli chcesz mieć podpis osobisty w e-dowodzie to zaznacz to we wniosku.
Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych-ustala się – PIN1 (zawierający 4 cyfry).
Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby - ustala się PIN 2 (zawierający 6 cyfr).
Ważne ! Jeśli dowód osobisty nie będący e-dowodem czyli dowodem osobistym wydanym przed 4 marca 2019 r. jest nadal ważny nie musisz go wymieniać.
Pamiętaj !!!
Zablokowanie kodu PIN:
- Trzykrotne wprowadzenie nieprawidłowego kodu PIN1 lub PIN2 - zablokuje dostęp do korzystania z danego certyfikatu.
- Odblokowanie jest możliwe w dowolnym urzędzie gminy lub przy użyciu specjalnej aplikacji MSWiA lub na stronie www.edowod.gov.pl .
Zablokowanie kodu PUK:
Trzykrotne nieprawidłowe wprowadzenie kodu PUK powoduje brak możliwości odblowania kodu PIN1 i PIN2 a tym samym korzystania z warstwy elektronicznej dowodu (korzystanie z warstwy elektronicznej w takim przypadku wymaga złożenia wniosku o wydanie nowego dokumentu).
Utrata kodu PUK:
Posiadacz dowodu osobistego może przywrócić możliwość korzystania z certyfikatów w siedzibie dowolnej gminy.
Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:
- Certyfikat potwierdzenia obecności zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu osobistego bez względu na zdolność do czynności prawnych.
- Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
- Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo - w przypadku osoby małoletniej, która ukończyła 13. rok życia - zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.
- Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożnością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.
Informujemy także o możliwości sprawdzenia czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru na stronie internetowej www.obywatel.gov.pl
Pliki do pobrania:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego 08.11.2021.pdf (593,02KB)