Karta usług numer 09/USC - Zawarcie związku małżeńskiego ślub konkordatowy
Zawarcie związku małżeńskiego ślub konkordatowy.
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Stanu Cywilnego, pokój numer 11 – pierwsze piętro, telefon: 774388543.
Wymagane dokumenty:
Narzeczeni: pełnoletni obywatele polscy
- ważne dowody osobiste narzeczonych – do wglądu,
- dowód zapłaty opłaty skarbowej.
Narzeczeni: niepełnoletnia kobieta
- w/w dokumenty oraz
- prawomocne postanowienie sądu opiekuńczego zezwalające na zawarcie małżeństwa – dotyczy kobiety niepełnoletniej, która ukończyła 16 lat.
Narzeczeni: obcokrajowiec
- ważny paszport – do wglądu,
- odpis zagranicznego aktu urodzenia,
- zaświadczenie o zdolności prawnej, do zawarcia małżeństwa, które powininno zawierać następujące dane:
- imię i nazwisko
- datę i miejsce urodzenia
- imiona i nazwiska rodowe rodziców
- miejsce zamieszkania
- dokładnie określony stan cywilny (kawaler, panna, rozwiedziony(a), wdowiec, wdowa)
- klauzulę, że według prawa ojczystego nie ma przeszkód prawnych do zawarcia małżeństwa przez wymienioną w dokumencie osobę. Zaświadczenie o zdolności prawnej wydaje właściwy organ państwa cudzoziemca np. urząd stanu cywilnego. Jeżeli otrzymanie dokumentu o zdolności prawnej napotyka na trudne do przezwyciężenia przeszkody sąd w postępowaniu nieprocesowym na wniosek cudzoziemca może go zwolnić od złożenia tegoż dokumentu.
Dodatkowo:
- osoba rozwiedziona - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, lub dokument potwierdzający jego rozwiązanie,
- wdowiec - odpis aktu małżeństwa z adnotacją o zgonie współmałżonka.
Dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości lub uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo konsula. Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim w mowie i w piśmie, podczas składania zapewnień przedślubnych konieczna jest obecność tłumacza przysięgłego. Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
Opłaty:
- za sporządzenie aktu małżeństwa – 84 zł ( dot. osób, które zawierają związek małżeński na terenie gminy Biała)
Do wniosku należy dołączyć imienny dowód uiszczenia opłaty skarbowej wniesionej w Kasie Urzędu Miejskiego w Białej (I piętro pok. nr 10) lub na numer rachunku bankowego: BS Biała 29890300022001000020200002 Gmina Biała ul. Rynek 10 (należy podać: imię, nazwisko, adres oraz za co opłata).
W przypadku osób zawierających małżeństwo w miejscowości na terenie innej gminy, opłatę należy wpłacić na konto urzędu gminy właściwej ze względu na miejsce zawarcia małżeństwa.
1 egz. odpisu skróconego aktu małżeństwa wydawany są bezpłatnie, bezpośrednio po sporządzeniu aktu.
Termin załatwienia sprawy:
Zaświadczenie wydaje wybrany, przez jedną z zainteresowanych stron, kierownik urzędu stanu cywilnego bezpośrednio po przyjęciu pisemnych zapewnień od nowożeńców. Zaświadczenie jest ważne przez okres sześciu miesięcy od dnia wystawienia.
Tryb odwoławczy:
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.
Podstawa prawna:
- art. 1 § 2 i 3, art. 4 1 , art. 6, art. 8, art. 9 § 2, art. 25 i art. 88 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz.788 ze zm.),
- art. 15 ust. 2, art.31, art. 32 ust.2, art. 47 ust.1, art. 76-82, art.86 ust.3, art.87 ust.3,4 i 5,art.89 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1741),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r. poz. 1741 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 09 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r.poz.225),
- art. 10 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską (Dz.U. Nr 51 z 1998 r. poz. 318).
Informacje dodatkowe:
Zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa w formie wyznaniowej ze skutkami w prawie polskim, wydaje Kierownik USC wybrany przez osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.
Uzyskanie zaświadczenia wymaga osobistego stawiennictwa narzeczonych w wybranym USC, celem podpisania zapewnień przedślubnych, złożenia oświadczeń o nazwisku (nazwiskach), które będą nosili po zawarciu małżeństwa oraz o nazwisku dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Zaświadczenie traci ważność po upływie sześciu miesięcy od dnia jego wydania.
Po zawarciu małżeństwa w formie wyznaniowej ze skutkiem w prawie cywilnym, duchowny zobowiązany jest w ciągu 5 dni od daty ślubu przekazać do właściwego miejscowo USC (tj. do USC miejsca zawarcia związku małżeńskiego) zaświadczenie, na podstawie, którego zostanie sporządzony akt małżeństwa.
W związku z powyższym opłatę skarbową za sporządzenie aktu małżeństwa (84 zł) należy wpłacić na konto USC właściwego do sporządzenia aktu małżeństwa.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego po złożeniu wszystkich dokumentów wydaje 2 egz. zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, których ważność określona jest na 6 miesiące od daty wydania. Od wydanych zaświadczeń nie pobiera się żadnej opłaty.
Po zawarciu małżeństwa konkordatowego osoby, które zawarły ten związek zgłaszają się w Urzędzie Stanu Cywilnego miejsca zawarcia związku małżeńskiego konkordatowego celem odebrania 1 egz. odpisu aktu małżeństwa.