Zarządzenie Nr OR.120.21.2016 Burmistrza Białej z dnia 13-07-2016 w sprawie sposobu postępowania w Urzędzie Miejskim w Białej przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej
Na podstawie art. 33 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2016 r., poz. 446) i art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 2005 r. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.1) ) zarządza się, co następuje:
§1 Zarządzenie określa sposób postępowania pracowników Urzędu Miejskiego w Białej, zwanego dalej Urzędem, wobec działań podejmowanych w procesie stanowienia prawa przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową oraz podmioty wykonujące bez wpisu do rejestru czynności z zakresu zawodowej działalności lobbingowej, zwanymi dalej podmiotami.
§2
1 Kontakty podejmowane przez podmioty mogą w szczególności dotyczyć przedkładania w formie pisemnej lub ustnej wniosków zmierzających do wywarcia wpływu na organy Gminy Biała w procesie stanowienia prawa.
2 Podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową mogą kierować do organów Gminy Biała następujące wystąpienia:
1) wnioski o podjęcie określonej inicjatywy legislacyjnej;
2) opinie na temat proponowanych rozwiązań prawnych, zawierające opis przewidywanych skutków ich wprowadzenia;
3) propozycje odbycia spotkań w celu omówienia określonej kwestii uregulowanej prawnie lub wymagającej takiej regulacji;
4) zainteresowanie pracami nad projektem uchwały Rady Miejskiej w Białej lub projektem zarządzenia Burmistrza Białej.
§3
1 Pracownicy Urzędu podczas postępowania z podmiotami wykonującymi działalność lobbingową są obowiązani do dokumentowania podejmowanych kontaktów.
2 Dokumentowanie kontaktów z podmiotami polega na sporządzeniu po każdym kontakcie, w szczególności po spotkaniu, pisemnej notatki, zawierającej przede wszystkim:
1) informację o określeniu sprawy, w której działalność lobbingowa była podejmowana;
2) wskazanie podmiotu lub osoby, która wykonywała działalność lobbingową;
3) dane osób występujących z ramienia Urzędu;
4) określenie form podjętej działalności lobbingowej, wraz ze wskazaniem czy polegała ona na wspieraniu określonych projektów ,czy też na występowaniu przeciwko tym projektom;
5) stanowisko Urzędu w przedmiocie zgłoszenia.
§4
1 Koordynowanie czynności w zakresie działalności lobbingowej należy do zadań Referatu Organizacyjnego.
2 W Referacie Organizacyjnym na stanowisku ds. obsługi rady miejskiej prowadzony jest centralny rejestr wystąpień kierowanych do Urzędu, o których mowa w § 2 ust. 2 oraz zbiór dokumentacji kontaktów podejmowanych przez podmioty wykonujące działalność lobbingową.
3 W rejestrze, o którym mowa w ust. 2 zamieszcza się:
1) datę wpływu wystąpienia do Urzędu;
2) dane podmiotu wykonującego zawodowo działalność lobbingową, od którego pochodzi wystąpienie;
3) numer w rejestrze podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową- jeżeli podmiot ten został wpisany do tego rejestru;
4) dane na rzecz którego zawodowa działalność lobbingowa jest wykonywana;
5) określenie formy podjętej działalności lobbingowej;
6) opis sposobu załatwienia sprawy, z uwzględnieniem wpływu jaki wywarł podmiot wykonujący działalność lobbingową na sposób załatwienia sprawy;
7) nazwę komórki organizacyjnej Urzędu rozpatrującej wystąpienie , przygotowującej odpowiedź.
§5
1 Wpływające do Urzędu wystąpienie, o którym mowa w § 2 , po zadekretowaniu korespondencji, na zasadach obowiązujących w Urzędzie, pracownik na stanowisku o którym mowa w § 4 ust. 2, podejmuje w szczególności następujące działania:
1) rejestruje wystąpienie, w rejestrze, o którym mowa w § 4 ust. 3;
2) sprawdza, czy podmiot, od którego pochodzi wystąpienie został wpisany do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową, prowadzonego w wersji elektronicznej przez Ministra Administracji i Cyfryzacji;
3) przekazuje wystąpienie właściwemu merytorycznie kierownikowi referatu Urzędu/pracownikowi na samodzielnym stanowisku pracy, który:dokonuje wystąpienia z punktu widzenia właściwości Urzędu, a w przypadku jej niestwierdzenia, kieruje sprawę do podmiotu właściwego, zawiadamiając jednocześnie wnoszącego wystąpienie,rozpatruje sprawę i przygotowuje projekt odpowiedzi;
4) udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu informację o wystąpieniu podmiotu lobbingowego, treści wystąpienia, podmiotach na rzecz których jest ono realizowane oraz z wskazaniem oczekiwanego przez ten podmiot sposobu rozstrzygnięcia.
2 Wystąpienie pochodzące od podmiotu niewpisanego do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową traktuje się jako petycję lub wniosek w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego.
§6 Pracownik Urzędu, do którego bezpośrednio wpłynęło wystąpienie, o którym mowaw §2 ust. 2 przekazuje je niezwłocznie do Kierownika Referatu Organizacyjnego, celem wdrożenia dalszej procedury rozpatrzenia wystąpienia, zgodnie z § 5.
§7
1 Kierownik referatu Urzędu/pracownik na samodzielnym stanowisku pracy, właściwy merytorycznie na przedmiot wystąpienia , przygotowuje w formie pisemnej projekt odpowiedzi na wystąpienie a w przypadku wystąpienia, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 3, wyznacza termin spotkania.
2 Odpowiedź, o której mowa w ust. 1 podpisuje Burmistrz Białej.
3 Całość materiałów po załatwieniu wystąpienia przekazywana jest na stanowisko ds. obsługi rady miejskiej w Referacie Organizacyjnym Urzędu.
4 Spotkania z podmiotami wykonującymi działalność lobbingową mogą odbywać się wyłącznie w siedzibie Urzędu. W spotkaniach winny uczestniczyć co najmniej dwie osoby reprezentujące Urząd.
5 Dokumenty z działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa przechowywane sąw aktach zgodnie z zasadami określonymi w instrukcji kancelaryjnej stosowanejw Urzędzie.
§8
1 Na podstawie danych z rejestru Referat Organizacyjny opracowuje raz do roku, do końca lutego roku następującego po roku którego dane dotyczą, informację o działaniach podejmowanych wobec organów Gminy Biała przez podmioty wykonujące zawodową działalność lobbingową.
2 Informację, o której mowa w ust. 1 Referat Organizacyjny niezwłocznie udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu.
§9 Zobowiązuję wszystkich pracowników Urzędu do przestrzegania zarządzenia.
§10 Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy Biała.
§11 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.
Burmistrz Białej
Edward Plicko
Zarządzenie Nr OR.120.21.2016 Burmistrza Białej z dnia 13-07-2016 w sprawie sposobu postępowania w Urzędzie Miejskim w Białej przy załatwianiu spraw z zakresu działalności lobbingowej.pdf (103,70KB)