- Menu BIP
- URZĄD MIEJSKI
- Zadania
Samodzielne Stanowisko ds. Gospodarki Nieruchomościami
Do zakresu działania Samodzielnego Stanowiska ds. gospodarki nieruchomościami należy w szczególności:
- prowadzenie całości spraw związanych ze sprzedażą, oddaniem w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących własność gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, kodeksu cywilnego, uchwały Rady w sprawie zasad nabywania, zbywania obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, tym w szczególności:
- opracowywanie projektów zarządzeń burmistrza w sprawie wyznaczenia do zbycia lub nabycia nieruchomości,
- zlecanie biegłym dokonywania wycen nieruchomości,
- podejmowanie czynności i sporządzanie dokumentacji w sprawach bezprzetargowego zbycia nieruchomości,
- przeprowadzanie przetargów na zbycie nieruchomości,
- opracowywanie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości,
- sporządzanie protokołów, uzgodnień lub rokowań zbycia lub nabycia nieruchomości,
- współpraca z kancelariami notarialnymi przy zawieraniu aktów notarialnych
- prowadzenie całości spraw dotyczących oddania nieruchomości gminnych w trwały zarząd, najem, dzierżawę, użyczenie;
- naliczanie opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, udzielanie bonifikat;
- wykonywanie prawa pierwokupu – sporządzanie projektu zarządzenia burmistrza w sprawie rezygnacji bądź korzystania przez gminę z prawa pierwokupu nieruchomości;
- opracowywanie projektu uchwały Rady Miejskiej w Białej w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi;
- prowadzenie pełnej ewidencji nieruchomości gminnych;
- prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem planu wykorzystania gminnych zasobów nieruchomości stosownie z zapisem ustawy o gospodarce nieruchomościami;
- prowadzenie spraw dotyczących komunalizacji mienia w gminie;
- sporządzanie corocznej informacji o stanie mienia komunalnego obejmującej zakres realizowanych zadań;
- naliczanie opłat adiacenckich;
- prowadzenie spraw związanych z scalaniem i podziałem nieruchomości;
- występowanie o zakładanie ksiąg wieczystych dla nieruchomości gminnych, ujawnianie w nich zaszłych zmian po podziale;
- prowadzenie spraw związanych z zamianą gruntów stanowiących własność gminy a osobami fizycznymi i prawnymi;
- dokonywanie rozgraniczeń , podziałów nieruchomości;
- występowanie do starosty z wnioskiem o wywłaszczenie nieruchomości przeznaczonych w planie zagospodarowania przestrzennego na cele publiczne;
- opiniowanie wniosków o wydanie koncesji na wydobycie surowców mineralnych, zgodnie z ustawa prawo geologiczne;
- wnioskowanie do właściwego Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministra Ochrony Środowiska, Wojewody o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne;
- sporządzanie opinii dla starosty w sprawie nałożenia na stronę obowiązku zdjęcia próchniczej warstwy gleby, przy wyłączeniu gruntów z produkcji;
- sporządzanie opinii dla starosty w sprawach dotyczących decyzji o rekultywacji i zagospodarowania gruntów;
- prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic , ewidencji miejscowości, ulic i ustalanie numerów porządkowych nieruchomości , zgodnie z przepisami ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne;
- realizacja zapisów ustawy z dnia 4 marca 2010r o infrastrukturze informacji przestrzennej, w odniesieniu do zakresu spraw realizowanych na stanowisku pracy;
- prowadzenie spraw wynikających z realizacji zapisów ustawy o pracowniczych ogrodach działkowych;
- współdziałanie z Starostwem Powiatowym w Prudniku w zakresie kontroli stosowania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
- prowadzenie spraw z zakresu dziedziczenia majątku przez gminę jako spadkobiercę;