Uchwała Nr XXXIII.339.2018 Rady Miejskiej w Białej z dnia 12-10-2018 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym( Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000 , 1348 i 1432) uchwala się co następuje:
§ 1. W uchwale nr XIV.182.2012 Rady Miejskiej w Białej z dnia 28 czerwca 2012 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała ( Dz. Urz. Woj. Opolskiego poz. 1190, z 2013 r. poz. 253, z 2014 r. poz.2073 , z 2015 r. poz.2170, z 2016 r. poz.2433 oraz z 2018 r. poz.1603) wprowadza się następujące zamiany: 1) w §1 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:
„4a) zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Białej; ”;
2) w § 2 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) Komisji Skarg,Wniosków i Petycji – należy przez to rozumieć Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Białej; ”;
3) w § 17 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) Komisja Skarg, Wniosków i Petycji; ”;
4) w § 18 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) Komisję Skarg, Wniosków i Petycji; ”;
5) w §29 :
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Materiały, o których mowa w ust. 1-2, doręcza się radnym w formie elektronicznej,z wykorzystaniem dedykowanej aplikacji obsługującej Radę, na adres poczty elektronicznej wskazany przez radnego. ”;
b) po ust. 3 dodaje się ust. 4-7 w brzmieniu:
„4. Udostępnienie radnym tekstu zawiadomienia, projektów uchwał oraz innych niezbędnych materiałów w sposób określony, o którym mowa w ust. 3 i w terminach określonych w ust. 1 i 2 jest równoznaczne ze skutecznym doręczeniem. 5. Na wniosek radnego, złożony na ręce Przewodniczącego Rady, zawiadomienia i materiały,o których mowa w ust. 1 i 2 mogą być dostarczone w wersji papierowej ,w szczególności za pośrednictwem: poczty, kuriera ,poprzez odbiór osobisty w Urzędzie. 6. W przypadku braku możliwości dostarczenia radnym materiałów, w formie o której mowa w ust. 3, dostarczenie odbywa się w sposób określony w ust. 5. 7. W przypadku pierwszej sesji nowej kadencji Rady zawiadomienia doręcza się radnym w sposób określony w ust. 5. ”;
6) w § 34 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad Rady na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca oraz że obrady są transmitowane, rejestrowanei udostępniane na zasadach określonych w art. 20 ust. 1b ustawy o samorządzie gminnym. ”;
7) w § 37 ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie :
„2) pomoc przy przeprowadzaniu głosowania imiennego ”;
8) w § 40 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
„3a) przedstawienie przez przewodniczących komisji Rady odpowiedzi na zgłoszone wnioski na posiedzeniu komisji ; ”;
9) § 42 otrzymuje brzmienie:
„§ 42. Radni mogą składać interpelacje i zapytania na sesji lub w okresie między sesjami., przy zachowaniu formy i procedury określonej w ustawie o samorządzie gminnym. ”;
10) § 43 otrzymuje brzmienie:
„§ 43. Burmistrz lub osoba przez niego upoważniona na najbliższej sesji informuje radnycho sposobie realizacji zgłoszonych interpelacji, zapytań, w ramach porządku obrad. ”;
11) w § 51 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Pracownik Urzędu - stanowisko ds. obsługi rady sporządza z każdej sesji protokół. 2. Protokół sporządza się przy wykorzystaniu odpowiedniej aplikacji i umieszczany jestw Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu. ”;
12) w § 52 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) krótki przebieg obrad w tym stanowiska komisji rady w odniesieniu do projektów uchwał; ”;
13) w § 54 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Do protokołu dołącza się w formie załączników : listę obecności radnych, listę obecności sołtysów i przewodniczącego zarządu osiedla, listę obecności gości, informacje i materiały opracowane w związku z tematem sesji i omawiane na sesji, przyjęte przez radę uchwały wraz z ich projektami, imienne wykazy głosowań radnych, o których mowa w § 66 statutu, opinie komisji, stanowiska klubów, protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartami z tajnego głosowania oraz inne dokumenty złożone Przewodniczącemu przed sesją w celu ich omówienia lub złożone na sesji na ręce Przewodniczącego. ”;
14) § 56 otrzymuje brzmienie:
„§ 56. 1. Inicjatywę uchwałodawcza posiadają: 1) radni; 2) burmistrz; 3) komisje rady; 4) kluby radnych 2. Inicjatywę uchwałodawczą posiada także grupa mieszkańców Gminy, w minimalnej liczbie określonej w art. 41a ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Szczegółowe zasady wnoszenia inicjatyw obywatelskich przez mieszkańców, w tym formalne wymogi jakim muszą odpowiadać składane projekty określa odrębna uchwała Rady. ”;
15) § 57 uchyla się;
16) w § 58:
a) w ust. 1 zdanie pierwsze, do dwukropka otrzymuje brzmienie:
„1. Projekt uchwały przygotowywany przez projektodawców, o których mowaw § 56 ust. 1 powinien być zredagowany w sposób zwięzły, syntetyczny przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu, zgodnie z zasadami techniki legislacyjnej, określać w szczególności:, ”;
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. W przypadku potrzeby, pomocy w przygotowaniu projektu uchwały udzielają pracownicy Urzędu. ”;
17) w § 64 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
„5. Treść podjętych uchwał jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu. ”;
18) § 66 otrzymuje brzmienie:
„§ 66. 1. Głosowanie jawne odbywa się z wykorzystaniem aplikacji umożliwiającej sporządzeniei utrwalenie imiennego wykazu głosowania radnych. Wykazy głosowań są zawarte w protokolez sesji pod punktem porządku obrad, którego dotyczą oraz publikowane są zgodnie z ustawąo samorządzie gminnym. 2. Głosowanie imienne, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, Przewodniczący Rady przeprowadza w ten sposób, że radni kolejno wyczytywani w porządku alfabetycznym oddają swój głos poprzez wypowiedzenie jednej z trzech formuł: „za” , „przeciw ”, „ wstrzymuje się”. Wykaz z wynikami głosowania podpisuje Przewodniczący Rady. Imienny wykaz dołącza się jako załącznik do protokołu z sesji oraz podaje się do publicznej wiadomości zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. 3. Przewodniczący Rady podaje wyniki głosowania, o których mowa w ust. 1 i 2. ”;
19) po § 71 dodaje się § 71a w brzmieniu:
„§ 71a. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że „za” wnioskiem ( uchwałą) oddana została większa liczba głosów niż „przeciw”. Głosów „wstrzymujących” nie dolicza się. ”;
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek ( uchwała), który uzyskał co najmniej o jeden glos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów – to znaczy „przeciwnych” i „wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględna większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus 1 ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość stanowi pierwsza liczba całkowicie przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.;
20) w § 72 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Najpóźniej na drugiej sesji po wyborach Rada w drodze uchwały określa skład liczbowy komisji stałych, o których mowa w § 18 Statutu. ”;
21) w § 74:
a) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Postanowienia ust. 1 pkt 1 nie mają zastosowania do Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. ”;
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Szczegółowy zakres działania komisji stałych, z zastrzeżeniem ust. 3 określa Rada w odrębnej uchwale. ”;
c) po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Zakres działania Komisji Rewizyjnej i Komisji Skarg, Wniosków i Petycji określa niniejszy statut ”;
22) w § 75 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Postanowienia ust. 1-2 nie dotyczą Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, której posiedzenia odbywają się w miarę zaistniałych potrzeb. ”;
23) w § 87 uchyla się ust. 2, a dotychczasowy ust. 1 oznacza się jako § 87. ;
24) w § 91 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady. ”;
22) po § 126 – Dział IX otrzymuje brzmienie:
„DZIAŁ IX. Zasady i tryb działania Komisji Skarg Wniosków i Petycji § 127. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków z uwzględnieniem regulacji art.18 b ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. § 128. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji jest komisją powoływaną w celu przygotowania projektów rozstrzygnięć w sprawie: 1) skarg, w których organem właściwym do rozpatrzenia jest Rada, 2) wniosków, dotyczących spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady pozostającychw jej właściwości, 3) petycji, dotyczących spraw zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady pozostających w jej właściwości. 2. Niezależnie od postanowień ust. 1 Komisja Skarg, Wniosków i Petycji może wykonywać inne zadania, jeżeli tak wynika z postanowień Statutu, w szczególności w zakresie obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej. § 129. Do prac Komisji stosuje się odpowiednio postanowienia niniejszego Statutu przewidziane dla zasad i trybu działania komisji stałych, chyba że z postanowień niniejszego działu wynika inaczej. § 130. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przygotowując projekty rozstrzygnięć w sprawie skarg, wniosków i petycji stosuje odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego, ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach oraz przepisów wydanych na podstawie tych ustaw. § 131. 1 .Skierowane do Rady skargi, wnioski i petycje Przewodniczący Rady niezwłocznie kieruje do prac Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, przekazując je Przewodniczącemu Komisji. 2. W razie wątpliwości dotyczących właściwości organu lub wątpliwości co do specyfiki przedmiotu sprawy, Przewodniczący Rady kieruje do radcy prawnego sprawującego obsługę prawną Urzędu wniosek o wydanie opinii w tym zakresie. § 132. 1. W toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego w sprawach o których mowa w § 128 ust. 1, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji ma prawo żądać od Burmistrza lub kierowników jednostek organizacyjnych udostępnienia dokumentów, złożenia na piśmie lub ustnie wyjaśnień co do stanu faktycznego i prawnego przedmiotowego postępowania. 2. Terminy udostępnienia dokumentów, złożenia wyjaśnień, o których mowa w ust. 1 każdorazowo określa Przewodniczący komisji. § 133. 1. W posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków, Petycji mogą brać udział osoby, któresą bezpośrednio związane z przedmiotem skargi, wniosku lub petycji. 2. Udział osób, o których mowa w ust. 1 ma na celu umożliwienie wysłuchania ich stanowiskaw danej sprawie. 3. W celu realizacji uprawnienia, o którym mowa w ust. 1 przewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zawiadamia zainteresowane osoby. § 133a. Badanie skargi, wniosku, petycji przez Komisję Skarg, Wniosków i Petycji winno być przeprowadzone bez zbędnej zwłoki i zakończone w terminie umożliwiającym ich rozpatrzenie przez Radę na najbliższej sesji. § 133b. W przypadku konieczności przedłużenia terminu rozpatrzenia skargi, wniosku, petycji, stronę powiadamia Przewodniczący Rady. § 133c. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym, przygotowuje projekt stanowiska Rady w sprawie rozpatrzenia skargi, wniosku, petycji, w formie projektu uchwały Rady wraz z uzasadnieniem. § 133d. 1. Przewodniczący Rady, po otrzymaniu od Komisji Skarg ,Wniosków i Petycji projektu uchwały, o którym mowa w § 133c, wprowadza do porządku obrad najbliższej sesji Rady sprawę rozpatrzenia skargi, wniosku, petycji. 2. Projekt uchwały o którym mowa w § 133c przedstawiany jest na sesji przez Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. 3. Do uchwały podjętej przez Radę w sprawie rozpatrzenia skargi, wniosku i petycji dołączane jest uzasadnienie rozstrzygnięcia. § 133e. Przewodnicząy Rady udziela stronom odpowiedzi w sprawie skarg, wniosków, petycji skierowanych do Rady. § 133f. 1. Przy prowadzonym postępowaniu Komisja Skarg, Wniosków i Petycji kieruje się ograniczeniami jawności wynikającymi z obowiązujących ustaw. 2. W przypadku konieczności wyłączenia jawności posiedzenia komisji, Przewodniczący Komisji może poprosić osoby spoza Rady o opuszczenie sali obrad komisji. § 133g. 1. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji w uzasadnionych przypadkach może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzą fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji. 2. W przypadku gdy pomoc, o której mowa w ust. 1 wymaga zaangażowania środków finansowych, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji występuje z wnioskiem do Burmistrza o zabezpieczenie tych środków. § 133h. 1. Członek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji podlega wyłączeniu z jej prac w sprawach,w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość. 2. W sprawach wyłączenia członka Komisji Skarg, Wniosków i Petycji decyduje Przewodniczący Komisji. 3. W sprawach wyłączenia Przewodniczącego Komisji Skarg, Wniosków i Petycji decyduje Rada . ”;
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Białej. § 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego i wchodzi w życie z dniem rozpoczęcia kadencji organów gminy następującej po kadencji w czasie której niniejsza uchwała została uchwalona.
Uchwała Nr XXXIII.339.2018 Rady Miejskiej w Białej z dnia 12-10-2018 zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Biała.pdf (122,40KB)