Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Białej na lata 2022-2023
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062 z późn. zm.) ustala się plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Miejskim w Białej (dalej: Urząd) na okres od stycznia 2022r. do grudnia 2023r.:
-
Zakres działalności: przeprowadzenie audytu w Urzędzie w zakresie dostępności przez podmiot zewnętrzny.
Termin realizacji: I – II kwartał 2022r.
Sposób realizacji: realizacja projektu „Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej (OWDA) – kompleksowe usługi w zakresie dostępności architektonicznej dla podmiotów publicznych”, w tym: przeprowadzenie audytu w zakresie dostępności przez podmiot zewnętrzny.
Podmiot realizujący: Koordynator ds. dostępności /podmiot zewnętrzny.
-
Zakres działalności: likwidacja barier architektonicznych w Urzędzie.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji:
- montaż windy uwzględniającej standardy dostępności,
- wyposażenie ciągów komunikacyjnych w:
- kontrastowe taśmy na szklanych drzwiach i krawędziach schodów,
- wypukłe oznaczenia poziome przy wejściu na schody i przy zejściu z nich oraz przy windzie,
- wymiana bocznych drzwi wejściowych do Urzędu na drzwi bez progu, o szerokości min. 90 cm, z oznaczeniami kontrastowymi,
- wymiana zużytej rampy podjazdowej,
- wyposażenie ciągów komunikacyjnych Urzędu w krzesła/fotele do odpoczynku.
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej.
-
Zakres działalności: poprawa obsługi osób słabowidzących.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji: zakup przenośnej lupy optycznej do czytania.
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej.
-
Zakres działalności: poprawa obsługi osób korzystających z aparatów słuchowych.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji: montaż pętli indukcyjnej stanowiskowej w punkcie obsługi klientów (kasa / biuro podawcze).
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej
-
Zakres działalności: zapewnienie informacji na temat pomieszczeń i ich rozkładu w budynku Urzędu, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji:
- wyposażenie Urzędu w tabliczki informacyjne przy drzwiach do poszczególnych pomieszczeń (na tle kontrastowym, z napisami w języku Braille’a, wypukłe elementy),
- wyposażenie Urzędu w tyflomapy z udźwiękowieniem przy wejściu/ach do budynku,
- wyposażenie Urzędu w tyflomapy na poszczególnych kondygnacjach,
- wyposażenie Urzędu w tablice z rozkładem pomieszczeń dostosowanych również do osób z problemami wzroku (na tle kontrastowym),
- wyposażenie Urzędu w niezbędne oznaczenia za pomocą piktogramów (np. toaleta przystosowana; wyznaczających kierunek przemieszczania się i inne)
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej
-
Zakres działalności: zapewnienie ewakuacji z wyższych kondygnacji osobom z ograniczeniami w poruszaniu się.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji: zakup maty bezpieczeństwa lub innego urządzenia do ewakuacji osób
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej
-
Zakres działalności: poprawa bezpieczeństwa w toaletach przystosowanych dla osób z ograniczeniami w poruszaniu się.
Termin realizacji: do końca 2023r.
Sposób realizacji: zakup i montaż systemu wzywania pomocy wraz z aktywatorami sznurkowymi do toalet przystosowanych dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej
-
Zakres działalności: zapewnienie obsługi dla osób posługujących się polskim językiem migowym.
Termin realizacji: do końca 2022r.
Sposób realizacji:
- nagranie w polskim języku migowym instrukcji zamawiania tłumacza języka migowego i umieszczenie go na stronie internetowej oraz BIP Gminy Biała,
- podanie do publicznej wiadomości danych kontaktowych osoby wyznaczonej w Urzędzie do obsługi w języku migowym (BIP Gminy Biała, tablice ogłoszeń).
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej / Koordynator ds. dostępności
-
Zakres działalności: zapewnienie szkoleń z zakresu zapewniania dostępności.
Termin realizacji: przez cały okres.
Sposób realizacji:
- udział w projekcie „Akcelerator dostępności JST Makroregionu Południowo-Zachodniego”,
- uczestnictwo w szkoleniach przez wyznaczonych koordynatorów i osób z nimi współpracujących,
- udział w szkoleniach w ramach forum koordynatorów.
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej / koordynator ds. dostępności
-
Zakres działalności: zapewnienie dla wszystkich zainteresowanych dostępu do informacji o działalności Urzędu.
Termin realizacji: do końca 2023.
Sposób realizacji:
Przygotowanie informacji o działalności Urzędu w języku łatwym do czytania (ETR) oraz w polskim języku migowym - zamieszczenie jej na stronie internetowej oraz BIP Gminy Biała.
Podmiot realizujący: Burmistrz Białej / Koordynator ds. dostępności
-
Zakres działalności: zapewnienie dostępności alternatywnej.
Sposób realizacji:
- wsparcie techniczne osób ze szczególnymi potrzebami przez pracowników Urzędu np. w razie potrzeby uruchomienie platformy przy schodowej, ułożenie rampy progowej przy wejściu głównym lub zapewnienie w razie takich możliwości bezpośredniej obsługi klienta w innym dostępnym pomieszczeniu na parterze,
- wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami przez pracowników Urzędu poprzez wykorzystanie technologii tj. zapewnienie kontaktu za pomocą środków komunikacji elektronicznej (internet, telefon, e-mail, epuap).
- zapewnienie obsługi w polskim języku migowym ( po 3-dniowym uprzedzeniem pracowników Urzędu ),
- doraźne przenoszenie pętli indukcyjnej (przenośnej) do obsługi klientów korzystających z aparatów słuchowych.
Termin realizacji: przez cały okres.
Podmiot realizujący: Koordynator ds. dostępności / pracownicy Urzędu.
-
Zakres działalności: uwzględnianie zasad projektowania uniwersalnego w planowanych i prowadzonych inwestycjach.
Termin realizacji: przez cały okres.
Sposób realizacji:
Określanie w treściach umów warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Podmiot realizujący: Koordynator ds. dostępności / pracownicy Urzędu
-
Zakres działalności: opracowanie i udostępnienie informacji dotyczącej wejścia do Urzędu z psem asystującym.
Termin realizacji: II kwartał 2022r.
Sposób realizacji:
- umieszczenie informacji dotyczącej wprowadzania na teren Urzędu psa asystującego na stronie internetowej oraz BIP Gminy Biała
- umieszczenie tabliczek informacyjnych przy wejściach o możliwości skorzystania w budynku z asysty psa
Podmiot realizujący: Koordynator ds. dostępności.
-
Zakres działalności: monitorowanie działalności Urzędu pod kątem podnoszenia poziomu dostępności usług świadczonych w Urzędzie dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Termin realizacji: przez cały okres.
Sposób realizacji:
Spotkania z kierownictwem Urzędu i innych jednostek organizacyjnych oraz z przedstawicielami organizacji zajmujących się udzielaniem wsparcia dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Podmiot realizujący: Koordynator ds. dostępności.
Alternatywny sposób dostępu / kontaktu:
-
kontakt telefoniczny:
-
sekretariat: 774388531,
-
koordynator: 774388555 lub 774388552 lub 774388544.
-
kontakt e-mailowy: sekretariat@biala.gmina.pl
-
kontakt korespondencyjny: Urząd Miejski, ul. Rynek 10, 48-210 Biała.
Data sporządzenia: 31 stycznia 2022r.
Dokument opracował: Koordynator ds. dostępności – Dorota Solińska
Zatwierdził: Burmistrz Białej Edward Plicko